Power gel en/of elektrolyten

Alles over eten en drinken, recepten, afvallen, Atkins, tips ed.
Gebruikersavatar
mkr1980
Lid
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: za 01-03-2014 1:00

za 06-09-2014 16:18

Hallo,

Na dagenlang het internet af gestruind te hebben heb ik nog steeds het volgende vraagstuk:

Zit er in de Powergels genoeg elektrolyten om een marathon uit te lopen? Nou snap ik dat bij warme omstandigheden de situatie anders kan zijn maar de vraag is meer voor in zijn algemeenheid bedoeld.

Na afgelopen zomer mijn eerste marathon te hebben gelopen heb ik dit alleen op 2 powergels gedaan en water. Nou weet ik (achteraf gezien) dat 2 powergels verreweg te weinig is, maar ik was teveel met mezelf bezig om er aan te denken :)

Maar ik ben zoekende naar een combinatie waarbij je zo min mogelijk producten door elkaar hoeft te gebruiken. Combinatie powerbar en powergel vind ik prima alleen is mijn vraag of hier genoeg ingrediënten (elektrolyten) in zitten zonder sportdrank te hoeven gebruiken.

Het moet namelijk niet te ingewikkeld gaan worden !

Ik ben benieuwd naar andere ervaringen.

Mvg,

Marcel
Gebruikersavatar
tOOter
Lid
Lid
Berichten: 2027
Lid geworden op: di 16-11-2010 1:00
Contacteer:

za 06-09-2014 16:33

Hoi!

Eigenlijk vind ik je vraag al best ingewikkeld, voor een simpele loper als ik. :wink: Ik gebruik niet anders dan kant-en-klare gels (en daarvan dan een aantal per marathon, naar behoefte) die je zelfs zonder water in kunt nemen. Daarnaast neem ik alleen water.
Tijdens mijn eerste twee marathons had ik mijn water gemengd met wat sportdrank, daarnaast de gels. Toen werd ik kotsmisselijk van de overdosis aan koolhydraten (denk ik?); mijn maag wist er geen raad mee. Daarna dus puur water en gels en dat gaat prima.
Elektrolyten? Ik heb me er (nog) nooit in verdiept ... :oops:
Gebruikersavatar
Rasheed
Lid
Lid
Berichten: 4711
Lid geworden op: vr 29-07-2005 1:00
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

za 06-09-2014 16:42

Ik krijg altijd het advies van mensen die veel meer marathons dan ik gelopen hebben om zulke zaken uit te testen in de training. Dan zie je vanzelf wat je het beste verdraagt. Mij is verteld dat het heel persoonlijk is.

Probeer het uit en zie wat werkt of niet werkt tijdens je lange duurlopen in training.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Gebruikersavatar
mkr1980
Lid
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: za 01-03-2014 1:00

za 06-09-2014 17:06

Thanks,

De gels welke ingenomen kunnen worden zonder water ga ik zelf morgen ook proberen samen met een powerbar reep. (begin en eind van de 30 km duurloop)

Natrium, kalium en chloor worden ook wel elektrolyten genoemd. En hoe meer vocht je verliest hoe meer je van deze mineralen nodig hebt. Alleen vind ik dit ook moeilijk te meten wanneer je dit extra nodig hebt. Kan je dit bijvoorbeeld voelen?

Maar als de gels genoeg zijn zou dat al perfect zijn. Tenminste bij jou werkt het en is het proberen waard :)
Gebruikersavatar
tOOter
Lid
Lid
Berichten: 2027
Lid geworden op: di 16-11-2010 1:00
Contacteer:

za 06-09-2014 17:13

mkr1980 schreef: ...
Natrium, kalium en chloor worden ook wel elektrolyten genoemd. En hoe meer vocht je verliest hoe meer je van deze mineralen nodig hebt. Alleen vind ik dit ook moeilijk te meten wanneer je dit extra nodig hebt. Kan je dit bijvoorbeeld voelen?
...
Ik zou het niet weten, ik heb het nog niet meegemaakt volgens mij. Tijdens mijn 50 km-loop van afgelopen zaterdag niks van gevoeld in ieder geval. Toen liep ik op totaal 3 gels, water, een paar kleine stukjes banaan en een paar stukjes ontbijtkoek (de laatste twee producten van de verzorgingsposten onderweg).
Het is zeker heel persoonlijk, voor wat betreft samenstelling en niet te vergeten smaak. :)
Succes met de zoektocht.
Gebruikersavatar
mkr1980
Lid
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: za 01-03-2014 1:00

za 06-09-2014 17:27

Wow 50 km! Thanks voor het delen van de ervaring!
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Berichten: 1180
Lid geworden op: wo 23-10-2013 1:00
Contacteer:

za 06-09-2014 17:35

Steken in de zij, spierkrampen en maagkrampen zijn naar mijn weten waarschuwingstekens.

Op het moment dat dit voorkomt kun je proberen wat zout in te nemen. Daarom zijn bij trails de tuc-koekjes ook populair! Lekker koekje, en wat zout naar binnen.

Toevallig hebben we het in een ander topic gehad over het overhydrateren: overvloedige inname van water en of sportdrankjes. Wanneer dit leidt tot gewichtstoename tijdens een race dan kan kan dit leiden tot een te laag sodium-gehalte wat potentieel gevaarlijk is.

Bijgevoegde link is misschien wel informatief: http://runneracademy.com/electrolytes-when-running/
Laatst gewijzigd door BlankeKeniaan op za 06-09-2014 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Kobus
Lid
Lid
Berichten: 682
Lid geworden op: wo 06-04-2005 1:00
Locatie: Velp
Contacteer:

za 06-09-2014 18:20

In deze link staat best wel wat beschreven over oa elektrolyten

http://highfive.co.uk/high5-faster-and- ... s/marathon

De sportdrank (energy source) heeft de elektrolyten aan boord. Maar dat zal wel voor meerdere merken sportdrank gelden. Uiteraard zit er een commerciële kant aan het advies.

Zowel de gels als de sportdrank is voor mij goed te verdragen.
Gebruikersavatar
Rasheed
Lid
Lid
Berichten: 4711
Lid geworden op: vr 29-07-2005 1:00
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

za 06-09-2014 18:27

BlankeKeniaan schreef:sodium
Dat is "Natrium" op zijn Nederlands, het 11e element uit het periodiek systeem. Natrium en Kalium spelen een rol bij zenuwimpulsen, terwijl Natrium een hoofdrol speelt bij de waterhuishouding in lichaamscellen. Onder normale omstandigheden hoef je je weinig zorgen te maken over zouten in je lichaam, alhoewel een overvloed aan zout slecht schijnt te zijn.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Berichten: 1180
Lid geworden op: wo 23-10-2013 1:00
Contacteer:

za 06-09-2014 18:31

Natrium ja! Dank je! :D

Bekend van het keukenzout: natriumchloride (NaCl), maar ook van de spoelvloeistof die ik een tijdje heb gebruikt voor mijn tanden: natriumfluoride (NaF). Die laatste mocht ik niet doorslikken! :o
Laatst gewijzigd door BlankeKeniaan op za 06-09-2014 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
max09
Lid
Lid
Berichten: 1792
Lid geworden op: zo 17-04-2011 1:00
Contacteer:

za 06-09-2014 18:49

@ marcel: waarom schrijf je 'te weinig' met betrekking tot de gels? Als dat voor jou goed voelde, zou ik me er totaal niet druk over maken. Dan was het dus ook genoeg. heb je ergens last van gehad? kramp? Iets anders? Zo niet, niet druk maken over electrolyten of iets dergelijks en gewoon doen zoals je gewend bent.
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Gebruikersavatar
nadine35
Lid
Lid
Berichten: 595
Lid geworden op: za 28-09-2013 1:00
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

za 06-09-2014 19:54

Powerbar heeft in hun gel die zonder water in te nemen is extra natrium (310mg)

http://www.powerbar-mobile.de/qr/en_con ... animations
Gebruikersavatar
Hens
Benefactor
Benefactor
Berichten: 6551
Lid geworden op: wo 05-11-2003 1:00
Locatie: Nijmegen

di 09-09-2014 0:14

max09 schreef:@ marcel: waarom schrijf je 'te weinig' met betrekking tot de gels? Als dat voor jou goed voelde, zou ik me er totaal niet druk over maken. Dan was het dus ook genoeg. heb je ergens last van gehad? kramp? Iets anders? Zo niet, niet druk maken over electrolyten of iets dergelijks en gewoon doen zoals je gewend bent.
+1 :d:
Gebruikersavatar
SVRM
Lid
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 16-07-2014 1:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

di 09-09-2014 20:59

Ik neem bij langere afstanden vaak een muesli reep mee voor halverwege. Ik drink alleen water. Als ze het daar vroeger mee konden moet dat nu toch ook kunnen?

Mensen denken vaak allerlei speciale middelen nodig te hebben, ik denk dat het ook wel lukt met normaal eten en gewoon water.

Elekrtolyten... Gelduitdebroekklopperij als je het mij vraagt.
knnth
Lid
Lid
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 16-04-2012 1:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

di 09-09-2014 22:09

Natuurlijk kán het, niets moet immers. Maar waarom zou je het laten als het helpt? Het zijn geen speciale middelen, het zijn de normale mineralen die je al in je lijf hebt (door "normaal" eten), alleen het menselijk lichaam zit zo snugger in elkaar dat de boel uitgezweet wordt bij een beetje inspanning. Dan kan je óf een hele banaan naar binnen duwen voor je kalium- en magnesiumtekort, of een paar milliliter drinken. Dat laatste is gewoon een stuk praktischer.

Met een bus poeder voor isotone drank met elektrolyten kan ik tientallen liters sportdrank maken voor de prijs van een paar mueslirepen.

Mueslirepen, dat is pas gelduitdebroekklopperij :wink:
Plaats reactie