Caffeine

Alles over eten en drinken, recepten, afvallen, Atkins, tips ed.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Holenmens
Lid
Lid
Berichten: 353
Lid geworden op: ma 19-08-2013 1:00
Locatie: Eede

wo 12-11-2014 9:05

De laatste paar weken heb ik eens opgelet wat caffeine voor effect heeft, en ik ben ook benieuwd wat jullie ervaring is.

Het blijkt dat na 4 koppen s'morgens direct na elkaar mijn hartslag in rust ongeveer 5bpm hoger ligt. Ook tijdens de tranining met vergelijkbare tempo's lijkt dit het geval te zijn Dit heb ik een keer of 3 geconstateerd, en het is misschien niet helemaal wetenschappelijk maar mijn trainingen leken wat moeizamer te gaan.

Als ik een dag of 2 geen of slechts 1 of 2 bakjes drink is dit effect er niet.

Google leert mij dat caffeine prestatieverhogend zou zijn bij een bepaalde hoeveelheid.

Hoe ervaren jullie dit?
loopgek
Lid
Lid
Berichten: 3973
Lid geworden op: vr 09-01-2004 1:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

wo 12-11-2014 10:58

Holenmens schreef:De laatste paar weken heb ik eens opgelet wat caffeine voor effect heeft, en ik ben ook benieuwd wat jullie ervaring is.

Het blijkt dat na 4 koppen s'morgens direct na elkaar mijn hartslag in rust ongeveer 5bpm hoger ligt. Ook tijdens de tranining met vergelijkbare tempo's lijkt dit het geval te zijn Dit heb ik een keer of 3 geconstateerd, en het is misschien niet helemaal wetenschappelijk maar mijn trainingen leken wat moeizamer te gaan.

Als ik een dag of 2 geen of slechts 1 of 2 bakjes drink is dit effect er niet.

Google leert mij dat caffeine prestatieverhogend zou zijn bij een bepaalde hoeveelheid.

Hoe ervaren jullie dit?
Door de caffeine of is je spijsvertering actiever?
Vergelijk het eens als je 4 bekers melk op hebt?
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
Gebruikersavatar
Holenmens
Lid
Lid
Berichten: 353
Lid geworden op: ma 19-08-2013 1:00
Locatie: Eede

wo 12-11-2014 11:18

Nee, het is echt de caffeine; op controle dragen dronk ik water, ananassap en sinaasappelsap.
Gebruikersavatar
max09
Lid
Lid
Berichten: 1792
Lid geworden op: zo 17-04-2011 1:00
Contacteer:

wo 12-11-2014 13:51

Ehm.. iedereen weet toch dat de HF stijgt of zelfs onregelmatig kan worden door caffeine (UK spelling)?

edit: spelling verwijzing
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Gebruikersavatar
Holenmens
Lid
Lid
Berichten: 353
Lid geworden op: ma 19-08-2013 1:00
Locatie: Eede

wo 12-11-2014 14:47

max09 schreef:Ehm.. iedereen weet toch dat de HF stijgt of zelfs onregelmatig kan worden door caffeine (UK spelling)?

edit: spelling verwijzing
Ja, het KAN zo zijn. Maar als de hartslag er hoger van word hoe kan het dan prestatieverhogend zijn? Als je bij een marathon al start met een hogere hartslag lijkt me dat nou niet echt een positief effect.

Het zou vetverbranding etc. stimuleren, wat prima is uiteraard, maar een hogere hartslag lijkt me op zich ook nogal wat energie te kosten. Vandaar dat ik ook nieuwsgierig ben naar andere ervaringen, zijn er ook echt mensen hier die een duidelijk effect ervaren, goed of slecht.

Caffeine UK spelling omdat ik te lui ben om een trema te zoeken op mijn toetsenbord :wink:
Gebruikersavatar
max09
Lid
Lid
Berichten: 1792
Lid geworden op: zo 17-04-2011 1:00
Contacteer:

wo 12-11-2014 15:16

Er zijn veel artikelen over cafeïne verschenen en de invloed daarvan op sport. Zie voor eenvoudig artikel oa http://www.fitness-tips.nl/voedingssupp ... len-koffie

Maar ik zou zelf nooit dit soort dingen gebruiken vanwege 'prestatie verhogend' effect. Cafeïne kan ook hele vervelende gevolgen hebben voor hartfrequentie en ritme. Jij merkt zelf al dat je er een hogere HF van krijgt. Inderdaad voor een lange duurloop helemaal niet gunstig.

Gewoon lekker trainen zonder poespas. Als je het lekker vindt, af en toe koffie nemen.

Sorry dus geen echt antwoord op de vraag, maar er is voldoende te vinden op het internet.
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Gebruikersavatar
DikkieDick
Lid
Lid
Berichten: 1184
Lid geworden op: do 22-12-2011 1:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

wo 12-11-2014 16:26

Ik dronk eigenlijk nooit koffie voor een wedstrijd maar toevalligerwijze gebeurde dit vorig jaar tijdens de GrOlLoop. In een dorpje aangekomen en voordat ik met mijn etappe zou beginnen ff een kop koffie, ook omdat ik toen al uren wakker was. Vervolgens liep ik 15km op een vrij constant en vrij vlot tempo, wat me op een 15 kilometer nog nooit eerder was gelukt.
Nav hogere HF ff gekeken en had toen een gemiddelde hartslag van 155 met een maximum van 165. Ik had toen wel grotendeels tegenwind.
Bij een volgende wedstrijd van 15km was het 153 met een max van 163. Weet ff niet of ik toen ook koffie op had vooraf. Denk het overigens wel. ;-)
En dat was een rondje.

Maar toen ik zo lekker liep dacht ik wel dat het door de kop koffie kwam.
Gebruikersavatar
schapie1981
Lid
Lid
Berichten: 682
Lid geworden op: wo 11-04-2012 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

wo 12-11-2014 19:17

Vier koppen koffie 's ochtends is in mijn optiek niet weinig. Misschien is je HF wel verhoogd omdat je een te zware dosis caffeïne naar binnen hebt gewerkt? Ik ben caffeïneholist (mag dat zo heten? :wink:), en mijn rustHF gaat 's ochtends juist na die eerste kop 1 à 2 slagen omlaag. Maar bij vier koppen... moet er niet aan denken, dan word ik er al nerveus van.
Teveel (let op het 'te') caffeïne leidt ook tot verhoogde spierspanning en verslechterde concentratie, dingen die me niet bevorderlijk voor een goede wedstrijdprestatie lijken.
JeroenV
Lid
Lid
Berichten: 434
Lid geworden op: za 15-10-2011 1:00

wo 12-11-2014 19:45

Een beetje wedstrijdspanning en adrenaline zorgen ook voor een verhoogde hartslag, maar dit kan ook een verbetering van prestaties geven. Ik neem in de ochtend in ieder geval een lekker bakkie koffie, samen met een lekker glas bietensap ;).
Gebruikersavatar
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Berichten: 18841
Lid geworden op: di 11-11-2003 1:00
Contacteer:

wo 12-11-2014 22:46

JeroenV schreef:Een beetje wedstrijdspanning en adrenaline zorgen ook voor een verhoogde hartslag, maar dit kan ook een verbetering van prestaties geven. Ik neem in de ochtend in ieder geval een lekker bakkie koffie, samen met een lekker glas bietensap ;).
Kijk, dat herken ik!
Nu nog dezelfde tijden lopen :lol:

Voor caffeïne geldt overigens dat het (stimulerende) effect groter is wanneer je in de dagen ervoor juist géén of heel weinig koffie drinkt.
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Gebruikersavatar
anderson
Lid
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: ma 14-01-2013 1:00
Locatie: Leiden

do 13-11-2014 9:46

Ja dat heb ik ook een gelezen in een fiets blaadje om een week voor een wedstrijd geen caffeine in te nemen
Een paar maanden geleden geprobeerd om een week lang geen koffie te drinken maar dat lukte ik ben te verslaafd aan koffie na 3dagen gaf ik het op.
Gebruikersavatar
Holenmens
Lid
Lid
Berichten: 353
Lid geworden op: ma 19-08-2013 1:00
Locatie: Eede

do 13-11-2014 9:57

Denk dat ik de koffie maar eens een weekje laat staan. Baten doet het toch niet echt en schaden misschien wel.
Gebruikersavatar
Jan-Jasper
Lid
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 24-08-2014 1:00

do 13-11-2014 10:01

Ik vrees dat mijn werk er ernstig onder zal lijden als ik geen liters koffie drink per dag.

... misschien zou het wel verstandig zijn me minder afhankelijk te maken van dat spul maar dat is een andere discussie ...
Jan-Jasper heet in het echt Jan-Jasper
Plaats reactie