Isotone drank in combinatie met traditionele gels

Alles over eten en drinken, recepten, afvallen, Atkins, tips ed.
Gebruikersavatar
Kaat
Lid
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: do 29-01-2015 1:00
Locatie: Ijmuiden

do 29-01-2015 13:03

Hoi,
Ik ben in training voor mijn eerste marathon in Rotterdam. Nu lees ik dat er AA isotone lemon sportdrank wordt geschonken. Kun je de gels met dze sportdrank combineren of bijv gel en water en dan de volgende post alleen de sportdrank. En er zijn zoveel merken gels, ik zie door de bomen het bos niet meer. (Ik hou al niet van zoet) . En iemand ervaring met de energy wine gums? Die spreken mij wel aan.
Gr
Karin
Gebruikersavatar
anderson
Lid
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: ma 14-01-2013 1:00
Locatie: Leiden

do 29-01-2015 16:16

Ik vind zelf High 5 het beste te drinken als gel daarna Born.

Geen Zip Vit Sport nemen dat is gewoon stroop mier zoet.
Gebruikersavatar
racoon
Lid
Lid
Berichten: 841
Lid geworden op: vr 18-01-2013 1:00
Contacteer:

do 29-01-2015 16:26

Ik gebruik torq gels daarbij hoef je geen water te nemen, dit mag uiteraard wel.
Gebruikersavatar
dano
Lid
Lid
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 24-09-2011 1:00
Locatie: haarlem

do 29-01-2015 18:03

ik loop de marathon altijd gewoon op wat aanwezig is bij de bevoorradingspunten en dat is geen enkel probleem fysiek gezien. Wel direct beginnen bij het eerste bevoorradingspunt. Als je pas begint als je honger en dorst krijgt is het te laat.
Smerig spul die gelletjes. Verdraag ze niet
LFC for life
Gebruikersavatar
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Berichten: 9073
Lid geworden op: ma 10-11-2003 1:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

do 29-01-2015 18:16

dano schreef:ik loop de marathon altijd gewoon op wat aanwezig is bij de bevoorradingspunten en dat is geen enkel probleem fysiek gezien.
Als ik het woordje "altijd"wegdenk, zou ik dit ook geschreven kunnen hebben ;-) Ik heb er maar één gelopen maar in die tijd pakten recreanten gewoon wat ze elke 5km aangereikt kregen en toppers hadden vaak hun eigen bidonnen

Qua energie voorziening geen enkel probleem gehad tijdens die marathon
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Gebruikersavatar
dano
Lid
Lid
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 24-09-2011 1:00
Locatie: haarlem

do 29-01-2015 18:27

DRUM schreef:
dano schreef:ik loop de marathon altijd gewoon op wat aanwezig is bij de bevoorradingspunten en dat is geen enkel probleem fysiek gezien.
Als ik het woordje "altijd"wegdenk, zou ik dit ook geschreven kunnen hebben ;-) Ik heb er maar één gelopen maar in die tijd pakten recreanten gewoon wat ze elke 5km aangereikt kregen en toppers hadden vaak hun eigen bidonnen

Qua energie voorziening geen enkel probleem gehad tijdens die marathon
:D :lol:
8)
Nou ja laat ik het anders stellen van de marathons die ik heb gelopen (3) nog nooit gelletjes gebruikt. Doe ik trouwens ook nooit bij trainingsduurlopen van 30+ en de 30 km wedstrijden die ik gelopen heb.
Ben het overigens ook niet van plan bij mijn vierde marathon in april :D
LFC for life
Gebruikersavatar
ChrisD
Lid
Lid
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 10-03-2013 1:00
Locatie: Leerdam

do 29-01-2015 19:03

Hoi Karin,

Zoveel gelletjes, zoveel smaken: ik kan me voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Ik heb ooit bij duursport.nl een tweetal proefpakketjes besteld en van alles uitgeprobeerd. Wat smaakt lekker (niets), wat geeft energie (zoveel mogelijk per verpakking) en wat verdraagt mijn maag (gelukkig alles). Afweging kan zijn of een gel wel of niet zonder water in te nemen is. Hoe dikker de gel, hoe meer je er bij moet drinken. Hoeft geen probleem te zijn, immers elke 5 km staat er een drankpost. Ik gebruik Amacx. Goedkoopst en meeste koolhydraten per verpakking.
Wat betreft gels en sportdrank is mijn ervaring, 16 (ultra)marathons, dat je van al die zoetigheid misselijk kan worden en dan helemaal geen zin meer hebt om iets te eten of drinken. Gevolg: man met de hamer! Wat jij voorstelt is geen gek idee: ene post sportdrank, andere gel met water.
Lees ook eens het volgende artikel over voeding tijdens de marathon:
http://www.prorun.nl/training/marathont ... an-je-maag

Ik wens je heel veel succes! Geniet van elke meter die je loopt, ook al doet het pijn, het is tenslotte je eerste marathon!

Chris
Gebruikersavatar
Kaat
Lid
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: do 29-01-2015 1:00
Locatie: Ijmuiden

do 29-01-2015 20:53

Bedankt voor jullie reacties. Blijft toch lastig. Ik heb 1 x een gel geprobeerd, wel op een korter afstand 21 km training, nam ik rond de 13 km om gewoon eens te proeven. Ik vond het een zoete kleverig gedoe en kreeg trek bij 18 km en normaal loop ik dit zonder iets te eten. Komende weken maar gewoon wat verschillende dingen uit proberen. En wel zoals er werd geschreven alle posten benutten om te drinken. Voorlopig genoeg te lezen op dit forum, leuk!
Gebruikersavatar
dano
Lid
Lid
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 24-09-2011 1:00
Locatie: haarlem

do 29-01-2015 22:17

Kaat schreef:Bedankt voor jullie reacties. Blijft toch lastig. Ik heb 1 x een gel geprobeerd, wel op een korter afstand 21 km training, nam ik rond de 13 km om gewoon eens te proeven. Ik vond het een zoete kleverig gedoe en kreeg trek bij 18 km en normaal loop ik dit zonder iets te eten. Komende weken maar gewoon wat verschillende dingen uit proberen. En wel zoals er werd geschreven alle posten benutten om te drinken. Voorlopig genoeg te lezen op dit forum, leuk!
Je zou ook nog kunnen overwegen om te trainen op lopen zonder extra energie. 21 km is sowieso een afstand die zonder energie-inname kan en in de meeste weersomstandigheden ook zonder drinken.
LFC for life
Gebruikersavatar
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Berichten: 9073
Lid geworden op: ma 10-11-2003 1:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

do 29-01-2015 22:22

dano schreef:21 km is sowieso een afstand die zonder energie-inname kan en in de meeste weersomstandigheden ook zonder drinken.
Als je niet met honger start is energie inname tjdens de 21km overbodig, zonder water doe ik alleen als het lekker frisjes is, < 5 graden. Als het warmer is is even de mond spoelen en weer uitspugen voldoende. Pas bij >15 graden zou ik een paar slokjes drinken
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Berichten: 1180
Lid geworden op: wo 23-10-2013 1:00
Contacteer:

do 29-01-2015 22:29

Kaat schreef:Hoi,
Kun je de gels met dze sportdrank combineren of bijv gel en water en dan de volgende post alleen de sportdrank.
Hoi Karin,
Het is altijd even de vraag of je maag het verdraagt, zeker als je sportdrank in combinatie neemt met gels. Doe dus niets tijdens je marathon, wat je niet eerder in training hebt gedaan!
M.a.w.: gebruik je lange duurloop ook om je inname (gel en sportdrank) uit te oefenen. Het is belangrijk om met een duidelijke strategie hiervoor de marathon in te gaan. (Dus van tevoren bepalen wanneer je wat zult innemen).
Gebruikersavatar
schapie1981
Lid
Lid
Berichten: 682
Lid geworden op: wo 11-04-2012 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

vr 30-01-2015 8:12

Helemaal eens met wat Danny zegt. Als je een marathon gaat lopen dan is het verstandig om te kijken op de kaart die de organisatie levert, hier staat vaak veel nuttige informatie op. Weet om de hoeveel kilometer er bevoorradingsposten zijn, en wat ze hebben. Wil je sportdrank nemen, probeer de sportdrank die de organisatie aanreikt eens uit in een eigen training. Maak een voedingsplan. Om de hoeveel kilometers neem je een gel, wanneer begin je daarmee, en niet onbelangrijk, wanneer stop je met het nemen van gels en mogelijk sportdrank? Na verloop van tijd stopt de doorbloeding van je maag vrijwel, en veel mensen worden misselijk als ze dan iets nemen. Vaak is dit ergens na een kilometer of 30-35, afhankelijk van je snelheid en de intensiteit waar je op loopt.

Dus: maak een plan, en probeer het ook uit tijdens het liefst een lange duurloop. Ikzelf heb verzaakt dit te doen bij de marathon van Frankfurt dit jaar. Ik had te weinig genomen tijdens de eerste helft, en bij 32km of zo heb ik toen snel een banaan die bij een waterpost lag naar binnen gewerkt. Ik werd toen heel misselijk, en ben uitgestapt.
Gebruikersavatar
MarcRunning
Lid
Lid
Berichten: 1150
Lid geworden op: do 06-04-2006 1:00
Locatie: Zuid-Limburg

vr 30-01-2015 9:34

Kaat schreef:Bedankt voor jullie reacties. Blijft toch lastig. Ik heb 1 x een gel geprobeerd, wel op een korter afstand 21 km training, nam ik rond de 13 km om gewoon eens te proeven. Ik vond het een zoete kleverig gedoe en kreeg trek bij 18 km en normaal loop ik dit zonder iets te eten.
Zou dat misschien komen doordat je suikerspiegel stijgt na die gel en je juist daardoor later weer honger krijgt?
Ik loop zelf overigens dit jaar ook mijn eerste marathon (Düsseldorf) en zit met dezelfde vragen. Dit onderwerp dus maar even volgen 8)
Gebruikersavatar
Kaat
Lid
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: do 29-01-2015 1:00
Locatie: Ijmuiden

vr 30-01-2015 20:47

Ik ga zeker een plan maken, met wat googlen kwam ik op dit forum en hoop van iedereen wat op te pikken en dan een plan te maken en deze tijdens mijn 30 km duurlopen uit te voeren.

De organisatie in Rotterdam schenkt AA ISO lemon en water. Nu ben ik niet gek op sport dranken dus dacht meer aan water met gels. Maar mijn origenle vraag was naar ervaring met sportdrank en gels. Ik wordt al misselijk bij de gedachte :lol: dus ik ga voor plan A daarna maar eens plan B.
Gebruikersavatar
tOOter
Lid
Lid
Berichten: 2027
Lid geworden op: di 16-11-2010 1:00
Contacteer:

za 31-01-2015 0:14

In mijn eerste twee marathons had ik in mijn rugzakje (met water verdunde) sportdrank bij me en gelletjes. Dat ging in eerste instantie best goed, totdat het een keer wat warmer was. Ik heb toen meer gedronken, maar ik heb het idee dat ik toen in combinatie met mijn gels teveel koolhydraten binnenkreeg of zo. Het resultaat was in ieder geval dat ik misselijk werd en daar heb ik normaal gesproken geen last van.
Nu neem ik dus gels en gewoon water mee. Sportdrank vind ik toch niet lekker, dus ik mis het niet. :wink:
Plaats reactie