Leuk dieet voor opbouwende hardloper?

Alles over eten en drinken, recepten, afvallen, Atkins, tips ed.
marlous77
Lid
Lid
Contacteer:

di 28-04-2015 7:40

Ik ben inmiddels 1 kilo aangekomen in 2 maanden tijd, nu weet ik dat ik dit had kunnen verwachten, want in het verleden had ik dat ook toen ik weer begon met opbouwen, maar ik vind het best vervelend eigenlijk.

Ik heb in het verleden weleens hardlopen opgebouwd in combinatie met een koolhydraat-arm dieet en toen vlogen de kilo's er wel af, maar was ik op een bepaald moment ook opgebrand en werd hardlopen steeds zwaarder.

Is er iemand die een goed dieet heeft? Ik zit momenteel nog in de opbouwfase naar 5 kilometer, over 2 weken ga ik starten met een 10 km programma.
zandloper
Lid
Lid

di 28-04-2015 8:41

Het is geen dieet wat ik doe. Ik neem eiwitpoeder (vrij snel na een training, soms een beetje ook ervoor, waardoor ik niet zo de behoefte voel om (veel) te eten.
Michiel_N
Lid
Lid
Contacteer:

di 28-04-2015 9:12

Marlous, gelet op het aantal km's die je in een 5km programma maakt volstaat gewoon gevarieerd eten in de hoeveelheid zoals je ongetwijfeld voorheen deed.
AdP
Lid
Lid
Contacteer:

di 28-04-2015 9:27

In het algemeen zou ik het op- en uitbouwen van trainingen nooit combineren met een dieet. Het enige wat je hoeft te doen is je realiseren dat zulke kleine stapjes nauwelijks extra energie per dag kosten, dus dat je zeker niet meer moet gaan eten. Ten opzichte van wat een dag aan energie kost is zelfs 5km per dag hardlopen maar heel weinig. Dit wordt makkelijk overschat, omdat je door b.v. zweten en hijgen de indruk zou kunnen hebben dat je extra energie nodig hebt voor het herstel. Behalve de valkuil van overschatting speelt soms ook compensatie een rol: mensen gaan minder bewegen op trainingsdagen.
Excuses voor de algemeenheden, misschien realiseerde je je dit al. Overigens vind ik 1 kg in 2 maanden niet echt iets om je druk over te maken. Dat zijn toch normale fluctuaties? Succes bij de verdere opbouw!
zandloper
Lid
Lid

di 28-04-2015 10:12

@AdP Ik weet niet hoe het precies voor Marlous77 is. Ik heb (door de jaren heen) gemerkt dat ik als ik aan het opbouwen ben (en de soort sport is ook onbelangrijk), ik vaak een hongerklop krijg gedurende ongeveer 1,5 week. Daarna stabiliseert dat. Als ik kijk naar de hoeveelheid inspanning is dat volledig onterecht, maar ondertussen gilt mijn lijf dan iets anders 8O :roll:
marlous77
Lid
Lid
Contacteer:

di 28-04-2015 10:46

Ik heb gelukkig niet meer last van hongerklop, mijn dieet is nog steeds ongewijzigd.

@AdP Mijn bedoeling is eigenlijk juist dat ik minder zou willen gaan eten, ik ben van nature niet mager en ik heb in het verleden ook gemerkt dat het lekkerder loopt met minder gewicht. Waarschijnlijk kom ik nu aan omdat mijn spieren groter worden, dus het zal ongetwijfeld weer stabiliseren, maar ik zou willen dat dat proces iets sneller gaat.

Maar misschien vraag ik dan wel teveel van mezelf :)

@zandloper eiwitpoeder gebruik ik ook na het lopen :)
Runnerd
Lid
Lid

di 28-04-2015 10:50

Ik weet niet wat je eet/drinkt, maar ik zou voor water gaan (of thee) als tussendoortje, ipv frisdrank of 'sap'.
Dat scheelt veel suiker, wellicht dat je lijf dit, door de grotere inspanning, wil vasthouden en opslaan.

Verder: gewoon blijven eten, niet/niet te veel tussendoortjes, dat soort dingen. Niet te ingewikkeld dus.

Succes!
marlous77
Lid
Lid
Contacteer:

di 28-04-2015 10:54

@runnerd Bedankt voor de tips, ik heb eigenlijk al een vrij standaard eetpatroon, suikers krijg ik vrijwel niet binnen, alleen via fruit. Ik zou nog wel wat kunnen schrappen in m'n koolhydraten.
zandloper
Lid
Lid

di 28-04-2015 11:05

@Marlous77 misschien kun je anders trainen? Meer (korte) sprintjes, 200tjes, 400tjes (=200 meter hardlopen en daarna 200m wandelen/dribbelen). Ik heb het idee dat dat wel helpt bij mij...
marlous77
Lid
Lid
Contacteer:

di 28-04-2015 11:08

@zandloper dat is wel een goeie idd, ik had nog geen intervalletjes ingebouwd, omdat ik nog aan het opbouwen ben met kilometers, maar waarom niet eigenlijk.. :D
zandloper
Lid
Lid

di 28-04-2015 11:21

open deur...wel 'rustig' beginnen (niet meteen 'top'snelheid) :D
marlous77
Lid
Lid
Contacteer:

di 28-04-2015 11:44

@zandloper Zal ik niet doen, beloofd :-D
eagerbob
Lid
Lid

di 28-04-2015 11:50

zandloper schreef:@Marlous77 misschien kun je anders trainen? Meer (korte) sprintjes, 200tjes, 400tjes (=200 meter hardlopen en daarna 200m wandelen/dribbelen). Ik heb het idee dat dat wel helpt bij mij...
Ik weet niet of ik goed begrijp wat je bedoelt en waarom je kortere sprintjes zou moeten doen. Als je wilt afvallen moet je toch juist langzamer lopen, of in ieder geval met een niet te hoge hartslag? Waardoor er relatief meer energie uit vet verbrand wordt in plaats van uit koolhydraten/suikers?
zandloper
Lid
Lid

di 28-04-2015 12:14

schijnt achterhaalt te zijn volgens 'nieuwe' inzichten van sommigen. Juist snelheidswerk vb 1 minuut keihard (fietsen/lopen whatever) dan 1 minuut rust of korter als je dat aankan schijnt je groeihormoon productie aan te jagen (ook als je 18+ bent, ik geloof zelfs het meest bij vrouwen boven de 40 8) ) en val je meer af dan (langdurige) cardio. Werkt bij mij in ieder geval en mijn conditie gaat ook flink vooruit :D
AdP
Lid
Lid
Contacteer:

di 28-04-2015 12:27

eagerbob schreef:Ik weet niet of ik goed begrijp wat je bedoelt en waarom je kortere sprintjes zou moeten doen. Als je wilt afvallen moet je toch juist langzamer lopen, of in ieder geval met een niet te hoge hartslag? Waardoor er relatief meer energie uit vet verbrand wordt in plaats van uit koolhydraten/suikers?
Dat is één van de meest hardnekkige misverstanden die je soms tegenkomt. Het is inderdaad precies andersom: hoe harder je loopt hoe meer energie je verbrandt en hoe beter je spieren zich ontwikkelen: dat is dubbel winst.
Mooi kort samengevat door Dr. Hans Keizer op prorun:
Als je wel eens in een sportschool op een fietsergometer hebt gezeten, dan staat op de display, dat je met lage intensiteit en lage hartfrequentie moet trainen om vooral vetten te verbranden. Dit berust op een volslagen fictieve gedachte. Inderdaad is het zo, dat je bij lage intensiteit duur belastingen relatief meer vetten dan koolhydraten verbrandt voor de energielevering van de spieren, maar in absolute zin verbrandt je meer vet bij hogere (70-90% VO2max) intensiteiten. Dit geldt, ondanks het feit, dat de relatieve bijdrage van de vetverbranding aan de totale energievoorziening van b.v. 80% is gedaald is naar 60%. Misschien nog belangrijker is, dat in de uren na de training het O2 verbruik en daarmee de stofwisseling verhoogd blijft.
Intervallen, zelfs wanneer ontspannen en op souplesse gedaan, zijn dus veel effectievere vetverbranders dan duurlopen. Een keertje zelf proberen en je voelt het meteen :).
Plaats reactie