Iedere gezonde man <40jr kan een 10k <40 minuten lopen

Aankondigingen, verslagen, tips, afspraken

Iedere gezonde man <40jr kan een 10k <40 minuten lopen

ja
14
32%
nee
30
68%

Totaal aantal stemmen: 44
bantega
Lid
Lid

wo 23-12-2015 15:19

Kwestie van een gezonde levensstijl en goed en genoeg trainen. Ja toch?
gvr
Lid
Lid
Contacteer:

wo 23-12-2015 15:26

Ik gellof dat er wel meer zaken meespelen dan leeftijd. Gewicht/aanleg/bouw/lengte/blessuregevoeligheid etc. Gewicht en blessuregevoeligheid wordt minder door goed trainen, maar aanleg en lengte niet.
--
Soms loop ik over op http://nilslooptover.blogspot.nl/
Jan-Jasper
Lid
Lid

wo 23-12-2015 15:30

Aanleg daar geloof ik steeds minder in. Volgens mij zit dat meer in de opvoeding dan in de genen.

en lengte..... dat lijkt ook aardig trainbaar te zijn of met voeding te sturen. Een jaar of twintig geleden groeiden de chinese volleyballers ineens ook door zodat ze boven het net konden komen en internationaal mee konden spelen.
Jan-Jasper heet in het echt Jan-Jasper
HennyV
Lid
Lid
Contacteer:

wo 23-12-2015 15:37

De coopertest voor mannen van 20-30 en 30-40 jaar geeft een kwalificatie zeer goede conditie als je meer dan 2800m in 12 minuten loopt. De coopertest is een redelijke benadering van de VO2max, vVO2max, tlim VO2max.

Indien je 10k in minder dan 40 minuten loopt, loop je meer dan 3x de afstand van de coopertest en ook nog sneller.
Conclusie van de koude grond, dan zou iedereen een zeer goede conditie moeten kunnen bereiken. Ik twijfel daar aan.

Tevens kun je eens wat statistieken pakken van een aantal 10k wedstrijden (Singelloop, Golden 10 en Groet) om een beeld te krijgen van de verdeling.

Een tijd van ongeveer 50 minuten op de 10k is, denk ik, realistischer.
No pain, no gain

Ik ben een enthousiast amateur en geen professional. Waardeer mijn input op die manier en vraag in voorkomende gevallen advies bij een professional of gediplomeerd deskundige!
gvr
Lid
Lid
Contacteer:

wo 23-12-2015 15:41

Jan-Jasper schreef:Aanleg daar geloof ik steeds minder in. Volgens mij zit dat meer in de opvoeding dan in de genen.

en lengte..... dat lijkt ook aardig trainbaar te zijn of met voeding te sturen. Een jaar of twintig geleden groeiden de chinese volleyballers ineens ook door zodat ze boven het net konden komen en internationaal mee konden spelen.
Lengte train je niet binnen de levensduur van 1 atleet ;-) Ik ben nu 2 meter. Ik kan mezelf niet trainen om over 10 jaar 2,20 te zijn. Maar over meerdere generaties geldt dat wellicht wel.
--
Soms loop ik over op http://nilslooptover.blogspot.nl/
AdP
Lid
Lid
Contacteer:

wo 23-12-2015 16:15

Mee eens. Tot nu toe nog niet meegemaakt dat het niet lukte.
Zelfde voor vrouwen 5km onder de 20min.
Moet natuurlijk wel voor getraind worden, en dat wil met de tijd-prioriteit balans nog wel eens een probleem/uitdaging zijn. Ook geduld is een schone zaak: dus geef het een paar jaartjes investering. T'is geen kunstje maar een houding.
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

wo 23-12-2015 16:32

Ik twijfel daar wel aan. Onder de 50 of zelfs 45 minuten moet wel kunnen, maar onder de 40 vind ik eigenlijk al voorbij het punt waar we het over conditie en trainen hebben. Dan kom je toch ook wel in het gebied van aanleg en/of sportgeschiedenis.

En dan nog, als je iemand echt laat trainen op die 10km, serieus trainen dus 4 a 5 keer per week met de juiste begeleiding, dan zullen de velen echt die 40 minuten kunnen aantikken... maar allemaal? Nee.
Laatst gewijzigd door Eide op wo 23-12-2015 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Appie-B
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

wo 23-12-2015 17:15

bantega schreef:Kwestie van een gezonde levensstijl en goed en genoeg trainen. Ja toch?
Uhmm... no way! Prikkelende stelling, maar te ver van de realiteit om echt een serieuze reactie op te geven. Kijk eens om je heen... :?

Een stelling als '75% van de gezonde mannen <40jr kan, mits optimaal getraind, een 10k <45 minuten lopen' komt m.i. meer in de buurt van de werkelijkheid.
Afbeelding
achterhoekrunner
Lid
Lid
Contacteer:

wo 23-12-2015 17:21

Aanleg is wel degelijk een beperkende factor. Ik ken best een aantal gezonde mannen van onder de 40 die gewoon geen aanleg voor hardlopen hebben. Niet eens een fysieke afwijking of aandoening, maar hardlopen (lange afstanden) ligt ze niet. Fietsen of zwemmen bijvoorbeeld kunnen ze prima.
Kijk ook eens op mijn trailrunning-blog:
http://www.trailrunning-on.nl
MasterRunner
Lid
Lid

wo 23-12-2015 18:16

Als handballer heb ik tussen mijn 21e en mijn 30e 2x met een hardloopwedstrijd meegedaan, niks speciaals getraind voor die tijd puur op mijn zaalhandbal conditie... en zo een zaal is maar 40 meter lang... dus eigenlijk was ik een sprinter:
rond mijn 21e: in Bemmel, onze trainer kwam uit Bemmel, exacte tijd op die 5 km weet ik niet meer, maar het was iets onder de 20'
Rond mijn 30e: de Bridge to Bridge, ca 68 minuten over 10 EM, de vriend van mijn nicht liep ook, dus we liepen "tegen elkaar".
Een 10 km heb ik nooit gelopen...

Tja of dat goed is voor een sprinter?? Zeggen jullie het maar... :lol:

Inmiddels ben ik sprinter-af.... heb het nog best lang gekund, maar nu gaat de leeftijd daar een rol spelen en zeker omdat ik er nooit meer op train.

Weer terug naar de vraag en vooral: "goed en genoeg trainen". (gezond leven zou eigenlijk so wie so de norm moeten zijn...)
Als ik zie wat sommigen bij onze club in ca 1 j kunnen bereiken: ja.. eigenlijk zou dat moeten kunnen, zeker die 5 km en 20 min, die 10 km vergt wat meer geduld.
Het grootste probleem dat ik zie: velen kun die loopstijl overgang van joggen naar het echte doorlopen met een goed zweefmoment niet maken. Daar zit volgens mij veel "inspanningsangst" laat ik het zo maar effe noemen. De eerste keren is dat onnoemelijk zwaar en dat is nu waar zoveel recreanten een pest aan hebben.. het moet leuk blijven... Ze trainen toch vooral heel erg graag in de comfortzone en zolang je daar niet uit wil (kan?)... komt die 20 minuten niet binnen je bereik...
JurP
Lid
Lid
Contacteer:

wo 23-12-2015 18:25

Ik denk dat dit niet iedereen gaat lukken. Afgaand op een documentaire die ik eens zag (maar welke?) blijken er mensen te zijn die helemaal niet op training reageren. Er werd niet bij gezegd dat dit super mensen zijn die geen training nodig hebben om dingen te kunnen. Nou denk ik dat ze met niet reageren op training alleen verbetering in vo2 max bedoelden, maar dan nog... no way!
Laatst gewijzigd door JurP op wo 23-12-2015 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

wo 23-12-2015 20:00

Ik zat nog even over deze stelling na te denken.

Ik ben een sportieve vent, altijd al geweest. Ik heb van jongs af aan gesport. Voetbal, waterpolo, judo en tegenwoordig dan hardlopen (in recreatief verband). Toen ik in de officiersopleiding zat sportte ik letterlijk elke dag. Vaak zelfs 2 keer per dag. Was het niet een verplichte sportles, dan was het wel voetbaltraining of tijdens het weekend een wedstrijd. Ik liep destijds, afhankelijk van de dag en zo, rond de 3200 a 3300 meter op de coopertest, mijn beste test was 3400 meter (afgerond). Ik liep 1km met barang, helm en wapen op kisten onder de 4 minuten. Ik was echt best in zeer behoorlijke conditie.

Zelfs toen, toen ik echt ontzettend fit was, zat ik dus echt niet comfortabel onder die 40 minuten op de 10km. Met wat specifieke looptraining had ik dat destijds vast gered hoor, want wij deden natuurlijk ook heel veel krachttraining. Maar ik weet eigenlijk wel zeker dat die 40 minuten voor lang niet iedereen is weg gelegd.
roen
Lid
Lid

wo 23-12-2015 22:35

40 minuten is voor veruit de meeste lopers bruut-snel en onbereikbaar. Nu is de 10k niet echt mijn specialiteit (heb er pas 2 gedaan, volgens mij inmiddels 8 jaar geleden voor het laatst), maar van de gedachte om gedurende 40 minuten strak 4 minuten per kilometer te lopen begin ik nu al bleek weg te trekken. Dus mijn eerste gedachte was No Way.

Anderzijds: ik train zelden op het vermogen dat voor deze inspanning nodig is. Af en toe doe ik een tempo-duurloop van 15K voor de leut en dan kan ik lekker doorrennen met 4:30 per kilometer. Zonder gangmaker of de extra adrenaline van een wedstrijd. Dus met gerichte training.... Nu loop ik al een tijdje, ik denk niet dat ik het (nu) in me heb. Maar elke, in de basis gezonde mannelijke couch-potatoe moet die 40 minuten grens uiteindelijk kunnen beslechten. Afhankelijk van aanleg is de weg daar naar toe lang, of heel lang. Minder getalenteerde lopers moeten dan op tijd beginnen om dit ooit te kunnen halen... Bouwen die gelijk sporthistorie op.

Moeilijk verhaal om een simpel antwoord op de stelling te geven. :D
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Contacteer:

wo 23-12-2015 23:41

bantega schreef:Kwestie van een gezonde levensstijl en goed en genoeg trainen. Ja toch?
Ik heb ja geantwoord, hoewel ik er in mijn eigen geval jaren aan getwijfeld heb ;-)

Ik voetbalde van 1974 t/m 1986 en in 1982/83 deed ik wel eens een duurloopje met een elftalgenoot. mijn coopertest PR was 3350m op de middelbare school.

in '88 begon ik met wat vrienden te trainen voor de HM in Eindhoven. deze liep ik grotendeels met twee vingers in de neus in 1.44, met slecht 5 duurloopjes boven de 10km, max 17km.

Daarna viel ik in een zwart gat, want aansluiten bij PSV atletiek was geen optie, ik wist dat ik geen talent had en 10km <40 minuten leek me onbereikbaar. in '89, 90 en 91 weinig gedaan. In 92 en 93 begonnen huisgenoten ook te lopen en onstond er langzamerhand een echte loopsfeer in ons studentenhuis met als eerste wapenfeit de grotebeekloop 1993 in Eindhoven. Daarin liep ik in een zeer strak/vlak tempo 12km in 50.15 en verbaasde ik mezelf. Toen zag ik in dat 40m over 10km haalbaar zou kunnen zijn en in 'n jaar serieuze training had ik dat bereikt. In anderhalf jaar bereikte ik een tijd op de 15km in 59.58.

En ik was bepaald niet gezond , ik rookte 30 shaggies per dag plus een paar joints en dronk veel bier. Met middelmatige aanleg (ik heb geen talent, dat is ruimschoots aangetoond) dus toch 10km <40m

het kan ;-)
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Contacteer:

wo 23-12-2015 23:51

gvr schreef:Ik gellof dat er wel meer zaken meespelen dan leeftijd. Gewicht/aanleg/bouw/lengte/blessuregevoeligheid etc.
Lengte speelt geen rol volgens mij. Toevallig is degene met het NR op de 5000, 10000 en marathon, Kamiel maase, 1.90 lang bij 70 kg, maar een van de beste lopers ooit in NL, Marti ten Kate, is maar een klein ventje
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Plaats reactie