ontbijt voor de marathon

Alles over eten en drinken, recepten, afvallen, Atkins, tips ed.
Gebruikersavatar
juniorke
Lid
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: do 11-02-2016 1:00
Locatie: Nieuwpoort

za 18-06-2016 18:32

De marathon van Bxl start om 9 u . Wanneer zou je ontbijten? Ik zit op hotel maar kan niet zo vroeg ontbijten dus moet ik zelfs instaan hiervoor. Mag ik vb rijsttaart eten of raden jullie dit af? Bedankt alvast !
Gebruikersavatar
max09
Lid
Lid
Berichten: 1792
Lid geworden op: zo 17-04-2011 1:00
Contacteer:

za 18-06-2016 19:54

Gewoon experimenteren wat voor jou werkt en dat gebruiken op de dag zelf. Op een hotelkamer kan je altijd wel iets maken dat bevalt.
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Gebruikersavatar
Chiel
Lid
Lid
Berichten: 3405
Lid geworden op: zo 10-06-2007 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

zo 19-06-2016 19:42

Wat Max zegt: thuis experimenteren met wat voor jou werkt qua tijd en lopen.
Zelf wil ik graag 2 uur vooraf gegeten hebben maar ik zie ook lopers kort voor de Marathon nog van alles naar binnen werken.
Bij veel hotels valt een vroeg ontbijt nog wel te regelen, zeker als er meer Marathonlopers zijn.
to run fast, you gotta run fast!
DW-5GWZT
Gebruikersavatar
juniorke
Lid
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: do 11-02-2016 1:00
Locatie: Nieuwpoort

ma 20-06-2016 6:31

Bevat rijsttaart vb wel de juiste suikers en koolhydraten?
Gebruikersavatar
Loper026
Lid
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 21-08-2015 1:00
Locatie: Arnhem

ma 20-06-2016 8:39

Mijn eigen ervaring (eerst marathon). Start 10.15u

Van te voren yoghurt met muesli + thee.
Zelf eet ik dagelijks yoghurt+muesli als ontbijt.

Is er geen minibar/waterkoker waar je zelf iets in kunt bewaren en/of opwarmen?

Belangrijkste is dat je het van te voren probeert hoe je lichaam op iets reageert!
Laatst gewijzigd door Loper026 op ma 20-06-2016 13:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
richard1234
Lid
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 22-11-2015 1:00

ma 20-06-2016 10:49

Waarom al die onnodige suikers van te voren, sportrepen en andere onzin ...
Zorgt alleen voor een hoge bloedsuikerspiegel en de daar bijhorende energie dip.

Als het goed is heb je met je lange duurlopen in de training getraind om het lichaam gebruik te maken van vet reserve als energiebron.
De tijdelijke glucose energie bron is toch maar van korte aard.
Gebruikersavatar
juniorke
Lid
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: do 11-02-2016 1:00
Locatie: Nieuwpoort

ma 20-06-2016 16:35

richard1234 schreef:Waarom al die onnodige suikers van te voren, sportrepen en andere onzin ...
Zorgt alleen voor een hoge bloedsuikerspiegel en de daar bijhorende energie dip.

Als het goed is heb je met je lange duurlopen in de training getraind om het lichaam gebruik te maken van vet reserve als energiebron.
De tijdelijke glucose energie bron is toch maar van korte aard.
Richard op enkel vet als energiebron ga je niet vooruit gaan hoor. ik denk dat je niet goed ingelicht bent. Als de voorraad koolhydraten in je lichaam opgebruikt zijn, dan kan je geen vetverbranding meer hebben ook.
Gebruikersavatar
max09
Lid
Lid
Berichten: 1792
Lid geworden op: zo 17-04-2011 1:00
Contacteer:

ma 20-06-2016 16:39

@ juniorke: gewoon voor mijn eigen nieuwsgierigheid: hoe denk jij dan dat het lichaam omgaat met de koolhydraten die jij in de ochtend gebruikt voordat je die marathon gaat lopen? Wat doet jouw lichaam daar dan mee?
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Gebruikersavatar
juniorke
Lid
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: do 11-02-2016 1:00
Locatie: Nieuwpoort

ma 20-06-2016 17:46

het lichaam peuzelt die koolhydraten op ; vandaar dat men aanraadt om zo'n 5 à 6 gellekes te nuttigen. Het effect duurt zo'n 30 à 60 minuten. We hebben per uur zo'n 60 gr KH nodig, één gelleke levert zo'n 30 gr KH . Dus per uur 2 en dan moet je voorraad op peil blijven
Gebruikersavatar
max09
Lid
Lid
Berichten: 1792
Lid geworden op: zo 17-04-2011 1:00
Contacteer:

di 21-06-2016 8:31

@ juniorke: dat is uit de boekjes ja. Klopt helemaal. Maar waar Richard1234 het over heeft is het lichaam leren zo efficient mogelijk te zijn. Als je lange duurlopen doet (ik heb het dus niet over sprinten of snellere lopen) dan kan je heel efficient met je eigen reserves om leren gaan. Zo neem ik dus op mijn lange duurlopen ook niets mee. Ik heb voor de zekerheid in mijn rugzak wat dextro voor het geval er toch iets niet lekker voelt maar.... begin je daar eenmaal mee tijdens een loop, dan moet je daar dus mee doorgaan).

Ga je al trainen met allerlei koolhydraten en sportdrankjes, gelletjes etc. dan leert het lichaam alleen maar om te vertrouwen op snelle beschikbare suikers. (Even simpel gezegd). Loop je op 'niks' dan zal het lichaam zelf andere bronnen gaan aanboren en wordt de verbranding efficienter. Dat is heerlijk. Niet meer hoeven te vertrouwen op gelletjes en andere zooi.

Het is geen wonder dat ze er zoveel aanraden per uur. Begin je ermee, dan zal je er niet zo makkelijk mee kunnen stoppen.

Probeer gewoon eens op 'niets' te lopen. Je zult zien dat je er snel aan went.

Op welke afstanden ga jij al met gelletjes lopen trouwens? Of zijn dat echt langere afstanden wellicht?

Het is leuk en nuttig om je wat meer te verdiepen in de verbranding tijdens activiteit. Je schrijft dat het lichaam die koolhydraten 'oppeuzelt'. Maar weet je dan ook hoe dat gebeurt? Welke processen daarbij om de hoek komen kijken en wat - tegelijkertijd - de spieren nodig hebben? Dan zul je zien dat het een beetje lastiger is dan jij stelt.
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Gebruikersavatar
Loper026
Lid
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 21-08-2015 1:00
Locatie: Arnhem

di 21-06-2016 9:22

Voordat ik dit jaar ging trainen voor mijn eerste marathon, nam ik nooit voedsel mee (trainingen tot 2uur). Afhankelijk van temperatuur dronk/nipte ik water, maar hooguit 250ml.

Tijdens lange duurlopen (2.5u+) heb ik wel getraind met gel en sportdrank.
Maar ook 1x lange duurloop van 3u zonder.

@max09 en @richard1234
Zal het lichaam van ervaren marathonlopers ook in verbranding beter getraind zijn dan debutanten?
Gebruikersavatar
max09
Lid
Lid
Berichten: 1792
Lid geworden op: zo 17-04-2011 1:00
Contacteer:

di 21-06-2016 9:30

@ loper: Natuurlijk! Hoe meer je loopt/traint en hoe meer zones je hebt qua lopen hoe beter je ook kunt trainen op vetverbranding. Als je nog niet zo lang loopt is het uberhaupt al heel lastig om op lagere hartslag te lopen bijvoorbeeld. Het heeft allemaal echt even tijd nodig.
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Gebruikersavatar
juniorke
Lid
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: do 11-02-2016 1:00
Locatie: Nieuwpoort

di 21-06-2016 10:44

Max alvast bedankt voor je uitleg. Ik ben blij eens een onderbouwde uitleg te krijgen. Je kan gelijk hebben. Ik probeer eens mijn situatie te schetsen.
Destijds lang geleden ( toen de dieren nog spraken 8) in 1990, liep ik in rotterdam een marathon ( 2u56) eerlijkheidshalve zeg ik er bij ik was toen nog jong en mooi :lol: (30 j) Ik legde me hierna toe op het runnen van mijn eigen sportclub in diverse gevechtsporten. Tot ik een paar jaar terug hiermee stopte ingevolge diverse lichamelijke klachten. Ik hervond de motivatie zo'n 3 jaar terug om opnieuw te gaan lopen. Eerst gewoon wat trainen dan al eens een wedstrijdje en ja zelfs opnieuw enkele halve. Zo liep ik vorig jaar in Brussel op de 21 km 1u44. Veeeeeel trager dan vroeger maar ja ik ben er ondertussen al 56 j. Dit jaar wil ik nog eens een marathon lopen. Ik wil dit zeker doen onder de 4u en eerlijk wil ik stiekem 3u45 halen. Ondertussen is alles geëvolueerd bij 1990 ( waar ik ook niets gebruikte van gellekes) Als ik nu ga lopen vb op zondag een 20 - 24 km dan neem ik een gelleke na zo'n 12 à 14 km.
Of dit helpt of niet kan ik eerlijk gezegd niet zeggen. Ik geloof wel dat dit de voorraad aanvult en zeker niet slecht zal zijn.
Ik startte deze topic feitelijk omdat ik de ochtend van de marathon ( start om 9u) op hotel zit maar niet kan eten voor 6u30 -7u. Dus vermoed ik dat dit te laat is en wil ik zelf instaan om mijn ontbijt klaar te maken. Vraag is dus wat eet ik en hoe laat? Ik zeg erbij dat ik geen last heb van mijn maag of ik nu koffie drink voor het lopen of iets eet.
Gebruikersavatar
mattiman
Lid
Lid
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 18-10-2010 1:00
Contacteer:

di 21-06-2016 15:51

Max heeft gelijk dat het goed en nodig is je lichaam goed te trainen in vetverbranding. Maar koolhydraatverbranding is ook belangrijk. Beide moet je trainen, als je tenminste voor een optimale prestatie gaat. Dus af en toe trainen op een iets legere suikervoorraad terwijl je geen gelletjes of sportdrank inneemt tijdens de duurloop. En af en toe juist weer wel met volle glycogeenvoorraad plus suikerinname tijdens de training lopen. In kortere trainingen (< 1,5u) is innemen van extra energie sowieso niet nodig.

Wat betreft de dag van de marathon zelf: daar zou ik zeker geen risico nemen met een totaal nieuw soort ontbijt. Ik zou de weken of maanden ervoor al experimenteren met wat goed werkt voor jou. Veel of weinig eten, vroeg of laat, welk soort ontbijt, etc. Kijk wat je goed bevalt en wat je maag verdraagt. Je wilt niet halverwege uitstappen omdat je darmklachten gekregen hebt van dat experimentele yoghurtontbijtje ... ;)
Gebruikersavatar
juniorke
Lid
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: do 11-02-2016 1:00
Locatie: Nieuwpoort

di 21-06-2016 17:44

Leuk dat er verscheidene nuttige reakties komen waarvoor mijn dank!
heeft iemand ervaringen met pakweg een rijsttaartje? ik lust dit wel maar zou dit mij kunnen voorzien van de nodige energie om de marathon deftig te lopen? En mijn maagske verdraagt alles. Ik heb al getest om koffie te drinken kort voor het lopen en zelfs hier had ik geen problemen mee. Enkel als ik bij mijn ontbijt chocomelk drink zou ik soms wel wat last krijgen. Ik denk dat ik misschien teveel " boekskes" lees waardoor ik twijfel is dit of dat wel goed?
Plaats reactie