Blessure rondom knie

Blessures, revalidatie, voorkomen van blessures, alternatieve programma's en andere fysieke aangelegenheden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bjornj
Lid
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: di 25-02-2020 1:00
Contacteer:

di 25-02-2020 9:28

Beste allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en hoop hier wat wijzer te worden wat betreft mijn blessure.. Ik begin bij het begin!

Zo'n 4 weken geleden ben ik gaan hardlopen met een collega (in voorbereiding voor de CPC halve marathon) wiens tempo net een stukje hoger ligt. Dit was voor mij uitdagend maar te doen, dus bleef doorlopen op dit tempo. Ik had dit in het begin niet echt door, waardoor we kunnen stellen dat ik geen warming up heb gehad omdat we direct in dit tempo gestart zijn. Na een kilometer of 6 voelde ik een pijn aan de buitenkant van mijn knie ontstaan, niet echt aanwijsbaar, maar het leek ONDER het gewricht te zitten en dus niet erop of er boven, zoals een de klachten van een lopersknie omschrijven. Ik ben hier een tijdje mee door gelopen in de hoop dat het verdween, totdat ik na 8km er bijna doorheen zakte. Ik ben toen naar huis gewandeld, wat met wat moeite wel ging.

Na ongeveer een uur op de bank gezeten te hebben probeerde ik op te staan te
lopen, wat simpelweg niet ging. De pijn straalde door naar mijn boven en onderbeen en was nu al helemaal niet meer aanwijsbaar. Lopen ging gedurende de volgende dagen beter en na een week voelde ik mij fit genoeg om weer eens een hardlooppoging te doen. Echter voelde ik dezelfde pijn opkomen na 2.5 km en ben ik gestopt. Ik heb toen dezelfde dag nog wat last gehad, maar niet zo erg als de vorige keer.

Ik ben door mijn huisarts verwezen naar een fysiotherapeut, die meteen over de lopersknie begon. Uiteraard vertrouw ik op zijn expertise en heb hier nu 2.5 weken oefeningen voor gedaan (vooral gericht op de heup en bil) en ben ik vanochtend weer een rondje gaan hardlopen. Ik heb 3 km gelopen, maar voelde in een mindere vorm nog steeds die zelfde pijn opkomen. Het frustrerende is dat de pijn niet echt kan aanwijzen, maar weet wel dat de haart ergens onder mijn knie aan de buitenkant lijkt te zitten.

Omdat vooral de locatie en soort pijn afwijkt van de standaard lopersknie symptomen twijfel ik dus enorm of we het juiste aan het behandelen zijn en hoop dat jullie als forumleden nog suggesties hebben wat dit zou kunnen zijn.

Alvast bedankt voor jullie input!

Bjorn
Gebruikersavatar
Dick
Site Admin
Site Admin
Berichten: 9506
Lid geworden op: vr 24-10-2003 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

di 25-02-2020 9:37

Welkom Bjorn,

Vervelend dat je last hebt van je knie. Ik heb ooit een artikel geschreven over de meest voorkomende knieblessures bij hardlopers. Hieronder het stukje over de lopersknie:
Lopersknie
De lopersknie ontstaat meestal door overbelasting en al dan niet in combinatie met anatomische afwijkingen. Je voelt een doffe pijn aan de buitenkant van knie. Aan de zijkant van je bovenbeen loopt een brede en sterke peesplaat, de iliotibiale band, die de bilspieren en het onderbeen met elkaar verbindt. De bilspier aan de zijkant is een stabilisator van het bekken en het bovenbeen, zorgt voor de zijwaartse beweging van het been en buigen en strekken van de knie (en het onderbeen). Als deze zijbilspier of heupabductor minder goed ontwikkeld is kan een lopersknie zich eerder voordoen. Als ze relatief zwak zijn, zak je telkens een beetje door je heup met extra spanning op de peesplaat als gevolg. Als de peesplaat te strak is, wrijft hij over de dijbeenknobbel aan de buitenkant van de knie en daardoor kan er een ontstekingsreactie ontstaan. Vooral bij relatief beginnende lopers die meer kilometers gaan maken. Hardlopers met o-benen of die overproneren lopen meer risico.

Herstel
In de meeste gevallen kom je snel van deze blessure af. In de beginfase kun je waarschijnlijk volstaan met oefeningen en is (aangepast) hardlopen nog wel mogelijk. Loop in ieder geval nooit door de pijn heen. Loop minder ver, minder lang, minder snel en verhoog de pasfrequentie. Je kunt de pijnlijke plek met dwarse fricties masseren of een icepack gebruiken. Wees voorzichtig met het gebruik van pijnstillers, maar wanneer nodig kun je tijdelijk drie keer per dag ibuprofen slikken. Als je echt serieuze pijnklachten hebt, ga dan naar een sportarts of sportfysiotherapeut. Laat ook naar je voetafwikkeling kijken. Mogelijke oorzaak kan in de pasvorm van de schoenen liggen.

Oefeningen
Een goede rekoefening is de volgende: sta rechtop en leg het pijnlijke been kruislings achter het standbeen langs met de buitenkant van de voet plat op de grond. Draai het bovenlichaam voorlangs naar het achterste been. Houd de rek twintig seconde vast. Hieronder staan een paar spierversterkende oefeningen die je langzaam moet opbouwen:

Been heffen in zijligging
Ga op je zij liggen met onderste en goede been gebogen. Bovenste been rustig zijwaarts omhoogheffen even vasthouden en langzaam laten zakken.

Lunges
Plaats een voet naar voren, buig de knie tot maximaal 90 graden. Houd je romp rechtop en in het midden tussen je voeten. Houd je bekken horizontaal. Laat je romp iets zakken en kom rustig terug.

Squats
Maak eerst met twee benen kniebuigingen, later op een been. Houd je romp rechtop en kijk naar voren. Je knieën mogen niet voorbij je tenen komen. Zorg dat het bekken bij de eenbenige squat horizontaal blijft. Lukt dat niet dan zijn je zijbilspieren nog niet voldoende getraind. 
Je kunt in de laagste stand ook met je bil tegen een muur tikken. Zorg dat je op ongeveer twintig centimeter van de muur staat met schouders loodrecht op de muur.

Bekkendipjes en bekkenhipjes
Ga op de rand van een verhoging, bijvoorbeeld een traptree, staan met standbeen gestrekt. Laat het andere been 5 tot 8 centimeter zakken en kom langzaam weer omhoog.
Een variant is het lopen met gestrekte benen gefixeerde enkels en knieën en waarbij je het bekken omhoog moet bewegen om vooruit te komen.
Zijwaartse uitvalspas
Plaats je voeten op schouderbreedte, stap zijwaarts, buig iets door de knie en kom gecontroleerd weer terug. Je kunt deze oefening verzwaren door een dynaband, een sterk elastiek om de enkels te doen.
Laatst gewijzigd door Dick op di 25-02-2020 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dick
Site Admin
Site Admin
Berichten: 9506
Lid geworden op: vr 24-10-2003 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

di 25-02-2020 9:39

Ik zou zeker naar je schoenen laten kijken door een specialist. Als je twijfelt of het wel een lopersknie is, bespreek dat dan met je fysio. Mogelijk verwijst hij je door voor verder onderzoek of een second opinion.

Succes en sterkte.
(ik zou de CPC maar een jaartje uitstellen, kan altijd nog)
Gebruikersavatar
Dick
Site Admin
Site Admin
Berichten: 9506
Lid geworden op: vr 24-10-2003 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

di 25-02-2020 10:55

Robisrunning
ChatnRunCircuit
ChatnRunCircuit
Berichten: 5151
Lid geworden op: ma 14-05-2007 1:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

di 25-02-2020 11:43

Ik zou zeker ook eens een foto laten maken. Bij mij was het een scheurtje in de binnenkant van de buitenmeniscus. Dat door de knie zakken herken ik wel.
The trail is the thing, not the end of the trail.
If you travel too fast you miss all you are travelling for.... ;-€

Weblog
Gebruikersavatar
Hens
Benefactor
Benefactor
Berichten: 6551
Lid geworden op: wo 05-11-2003 1:00
Locatie: Nijmegen

vr 28-02-2020 15:37

Alle symptomen wijzen ernstig in de richting van een proximale tibiofibulaire instabiliteit. Vaak een aangeboren afwijking, zoals bij mijzelf. Is een enkele keer (met een operatie) te genezen. In andere gevallen wel aardig onder controle te krijgen.
IK begrijp uit de huidige literatuur dat ook trauma een oorzaak kan zijn. Jouw enigzins onbezonnen loopactie kán zo'n trauma veroorzaken.
Het enige wat ik niet herken is de last die je ook achteraf nog hebt. Dat zóu kunnen komen omdat je knie nog niet zo sterk is, maar het kan ook dat het toch iets anders is. Een knie is een ingewikkeld ding!
Je kuitbeen zit bij proximale tibiofibulaire instabiliteit niet helemaal goed aan je scheenbeen vast en beweegt te makkelijk naar voren. Dat veroorzaakt instabiliteit. Instabiliteit die kniepees en iliotibiaalband proberen tegen te gaan. Zij zullen als eerste protesteren en (letterlijk) snaarstrak komen te staan. Fysio kan dan denken dat het lopersknie is, omdat die iliotibiaalband zo strak staat.
Ook slijmbeurzen kunnen opspelen evenals de quadriceps.
Door het te losse kuitbeenkopje kan ook makkelijk een zenuw die erlangs loopt bekneld raken, waardoor je tintelingen en uitval krijgt.

Ik zou dit de fysio zeker in overweging geven. De diagnose is niet heel moeilijk te stellen als je weet waar je op moet letten.
Je kunt proberen of de standaardremedie, die ik al jaaaren gebruik, bij jou ook helpt: Slaan een band/sporttape onder je knie, zodat die ook nog nét onder het kuitbeenkopje (aan de buitenkant nét onder de knie) zit. Het kopje zelf moet vrij blijven. De tape moet redelijk strak, de bedoeling is om de voorwaartse uitslag van het kopje te in te perken.

Fotootjes, hoe het er bij mij uitziet:
Afbeelding
Plaats reactie