[Elektronisch logboek]Welke, ervaringen?

Schoenen, kleding, accessoires, aanbiedingen, te koop aangeboden/ gevraagd
MasterRunner
Lid
Lid

za 03-01-2004 12:56

Ik ben een paar jaar geleden op zoek geweest naar een elektronisch logboek. Het probleem is meestal: elk logboek heeft wel wat plussen, maar geen enkel voldoet vaak echt, immers ieder heeft zo haar/zijn voorkeur.
Bovendien moet het invullen geen te grote klus zijn...anders verwatert het vaak.

Welk logboek gebruik jij en waarom, wat heb je erin staan, wat mis je?

Mijn ervaringen:
- Engelstalige internet demo programma's: erg afgestemd op de USA, te algemeen
- Artis: ik heb bij iemand even met de oude Acces versie gewerkt, maar vond hem te groot, teveel invulwerk, niet intuitief genoeg. Het kan zijn dat de nieuwe versie beter is: weet ik dus niet, to be honest!
- Pheidippides: zelfstandig programma, erg overzichtelijk, NL-talig, kalenderfunctie, maar trainingen zijn ook vaak mengvormen, dus "Soort" is te beperkt. Maar: zeker een aanrader voor veel mensen.
(zie: bijv. http://home.wanadoo.nl/bpsdg/Images/logboek.gif )
- Haagatletiek excel http://www.haagatletiek.nl/logboek/
Erg uitgebreid/compleet, een weeklog afdrukken (veel overbodige stukken). Excel geen probleem hier (voor sommige mensen misschien wel)
- excelbestand die bij de CNR-downloads staat logboek200X_v3.zip: overzichtelijk, maar hetzelfde beperkende bezwaar als bij Pheidippides, lastig om mengvormen in te stellen (bij type)
- Loop: te weinig mee gewerkt.
- Polar software bij de 610: te algemeen, geen goede weekafdruk mogelijk (althans niet door mij ontdekt...)

in een aantal gevallen zou je de bezwaren kunnen omzeilen door het bij "opmerkingen" te zetten, maar daar is meestal geen reken of grafiek optie mee mogelijk.

Wat gebruik ik nu:
in onze groep hebben we een word documentje met de belangrijkste zaken, daar heb ik een excel bestand van gemaakt. Dat beviel redelijk maar nog niet goed, immers ik deed met de gegevens te weinig. Aan de andere kant wil ik het niet zo uitgebreid dat het niet meer te behappen is met invullen. Dus de afgelopen dagen een paar aanpassingen gemaakt.

Nu bevat het:
Dag---ondergond---training vandaag--- km per tempo opgesplitst--- totaal km--- Fysieke toestand/herstel---OG---OP-Weer-temperatuur---schoen---Bijzonderheden
(OG=ochtend gewicht, OP=ochtend pols)

Van een aantal zaken worden grafieken gemaakt. Het is "geen schoonheid" qua opzet, maar voor mijn eigen doel wel functioneel. Van elke week druk ik 1 pagina af (dus daar moesten mijn wensen in passen...).

Toekomstwensen:
-Pas gedaan, te druk om me even daar mee bezig te zijn. Tussen door maak ik waarschijnlijk nog wel een paar grafiekjes die meer laten zien.

-Integratie met de Polar bestanden zie ik niet zo zitten, teveel werk. Vanuit de Polar software kun je een vrij snelle analyse maken, die zet ik bij de opmerkingen in mijn excel logboek; is voor mij voldoende (op de achterkant van mijn weeklog print ik de Polar grafiekjes. Nakijken is zo erg handig, gewoon in min map op de bank.
PastaRunner
Lid
Lid
Contacteer:

za 03-01-2004 13:16

André,

Wellicht heb je niets aan mijn antwoord maar een ander misschien weer wel.
Ik gebruik een gewoon papieren logboek, vermeld daarin korte berichten.
Afstand-Tijd-Wedstrijd/training-klimaat-parcours, en hoe ik me voel(de).
(uiteraard hou ik de wekelijkse km's bij)

P.R.

P.s. dit voldoet voor mij en ik mis niks.
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Contacteer:

za 03-01-2004 13:29

Andre

De meeste logboeken die je noemt heb ik ook al eens bekeken en ik heb grotendeels dezelfde bezwaren als jij
Waar ik zeer benieuwd naar ben is de software die bij PK trainingsschema's geleverd wordt (in mijn PK tijd hadden ze alleen nog papieren schema's)
Ik ben al jaren geen lid meer van PK maar mijn trainingen nu zijn in principe nog altijd van "PK methodiek", dus ik neem aan dat de software die PK levert ook alle mogelijkheden heeft om gevarieerde/gemengde trainingen in te voeren

WIE HEEFT ERVARING MET PKrun SOFTWARE ?
en hoe kom ik er aan ?

groeten
Ton
dijkloper
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

za 03-01-2004 13:42

De software van PK is alleen maar geschikt om door de trainer bedachte (en per bestand gemailde) trainingen te importeren. Verder kun je alleen maar per training wat gegevens vastleggen, maar heel beperkt. Tijdsduur, afstand, hartslag en nog een paar dingetjes. Er is wel een vrij tekst eld waarin je andere zaken kwijt kunt.

In andere bijdragen heb ik dit programma al een eens Spartaans genoemd, en als ik niet trainde bij PK zou ik het niet gebruiken.

Peter
Marcel
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

za 03-01-2004 13:48

Ik gebruik 'LOOP'

DIt is eenvoudig en snel in te vullen. Het bevat eigenlijk alles wat ik nodig heb. Veel grafieken heb ik niet nodig, dus vind ik niet belangrijk.
Belangrijke optie is het opnemen van de schoenen. Per training de type schoen neerzetten, en hij laat je automatisch zien hoeveel km er mee gelopen zijn.

Grtz,
Marcel.
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

za 03-01-2004 14:24

Andre schreef:Het probleem is meestal: elk logboek heeft wel wat plussen, maar geen enkel voldoet vaak echt, immers ieder heeft zo haar/zijn voorkeur.
- Pheidippides: zelfstandig programma, erg overzichtelijk, NL-talig, kalenderfunctie, maar trainingen zijn ook vaak mengvormen, dus "Soort" is te beperkt. Maar: zeker een aanrader voor veel mensen.
[- excelbestand die bij de CNR-downloads staat logboek200X_v3.zip: overzichtelijk, maar hetzelfde beperkende bezwaar als bij Pheidippides, lastig om mengvormen in te stellen (bij type)
Nu bevat het:
Dag---ondergond---training vandaag--- km per tempo opgesplitst--- totaal km--- Fysieke toestand/herstel---OG---OP-Weer-temperatuur---schoen---Bijzonderheden
(OG=ochtend gewicht, OP=ochtend pols)
Toekomstwensen:
-Pas gedaan, te druk om me even daar mee bezig te zijn. Tussen door maak ik waarschijnlijk nog wel een paar grafiekjes die meer laten zien.
Als je het mij vraagt liggen hier prachtige kansen om eindelijk tot een volledig maar niet te log electronisch logboek te komen. Hier kom ik drie mensen tegen die lid zijn van Chat'n'Run (André, Bas(Dippides) en volgens mij René de maker van logboek 200x) en alle drie goede ideeën hebben en mogelijkheden/kwaliteiten bezitten om tot een mooi resultaat te komen.....
Ik ben beschikbaar om de eerste testversie uit te proberen! Ben benieuwd!
Bertus.
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
MasterRunner
Lid
Lid

za 03-01-2004 14:26

PastaRunner schreef:Welk logboek gebruik jij en waarom, wat heb je erin staan, wat mis je?
André,
Wellicht heb je niets aan mijn antwoord maar een ander misschien weer wel.
Ik gebruik een gewoon papieren logboek, vermeld daarin korte berichten.
Afstand-Tijd-Wedstrijd/training-klimaat-parcours, en hoe ik me voel(de).
(uiteraard hou ik de wekelijkse km's bij)

P.R.

P.s. dit voldoet voor mij en ik mis niks.
Pastarunner,
De PC geeft wat extra mogelijkheden, daarom had ik dit topic "Elektronisch... logboek" genoemd... ;)
Maar als jij tevreden bent: houden zo, niks mis mee.
MasterRunner
Lid
Lid

za 03-01-2004 14:30

boco42km195m schreef: Als je het mij vraagt liggen hier prachtige kansen om eindelijk tot een volledig maar niet te log electronisch logboek te komen. Hier kom ik drie mensen tegen die lid zijn van Chat'n'Run (André, Bas(Dippides) en volgens mij René de maker van logboek 200x) en alle drie goede ideeën hebben en mogelijkheden/kwaliteiten bezitten om tot een mooi resultaat te komen.....
Ik ben beschikbaar om de eerste testversie uit te proberen! Ben benieuwd!
Bertus.
wellicht dat René een alternatief logboek met dezelfde schoonheid als zijn eigen opzet zou kunnen maken...
Het ontbreekt mij helaas simpel aan tijd. Wellicht in combinatie met nog betere ideeen, inderdaad een kans.
Dippides
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

za 03-01-2004 14:58

Andre schreef:- Pheidippides: zelfstandig programma, erg overzichtelijk, NL-talig, kalenderfunctie, maar trainingen zijn ook vaak mengvormen, dus "Soort" is te beperkt. Maar: zeker een aanrader voor veel mensen.
Met name op het gebied van de opbouw van trainingen zal Pheidippides in versie 3 meer mogelijkheden geven. Eerlijk gezegd wordt het daardoor ook wat complexer, hetgeen wellicht sommigen weer niet fijn vinden. Er kan echter ook op de oude vertrouwde manier gebruik van blijven gemaakt. Er kunnen straks ook tussentijden worden opgegeven.

Ook wordt het mogelijk om trainingsplanning in te brengen. Dit met gebruik maken van voor gedefinieëerde trainingen en schema's

Verder zal er een koppeling komen met de software van Polar. Hetgeen analyse van HF mogelijk maak. Niet echt ter vervanging van de Polar software, maar ik kies voor een meer statistische benadering van de gegevens. Statistiek werkt m.i. heel goed op dit soort gegevens.

Het zal vrees ik nog wel 1 of 2 maandjes gaan duren voor versie 3.0 af is.

Bas.
Bas "Slowfoot" Prins
MasterRunner
Lid
Lid

za 03-01-2004 19:06

Dippides schreef: Met name op het gebied van de opbouw van trainingen zal Pheidippides in versie 3 meer mogelijkheden geven. Eerlijk gezegd wordt het daardoor ook wat complexer, hetgeen wellicht sommigen weer niet fijn vinden. Er kan echter ook op de oude vertrouwde manier gebruik van blijven gemaakt. Er kunnen straks ook tussentijden worden opgegeven.

Ook wordt het mogelijk om trainingsplanning in te brengen. Dit met gebruik maken van voor gedefinieëerde trainingen en schema's

Verder zal er een koppeling komen met de software van Polar. Hetgeen analyse van HF mogelijk maak. Niet echt ter vervanging van de Polar software, maar ik kies voor een meer statistische benadering van de gegevens. Statistiek werkt m.i. heel goed op dit soort gegevens.

Het zal vrees ik nog wel 1 of 2 maandjes gaan duren voor versie 3.0 af is.

Bas.
Bas, klinkt voortuitstrevend. Succes.

Ik schreef "mengvormen, veel mensen weten wel wat het is. Om anderen een idee te geven hoe zoiets eruit kan zien:

15 min rustige duurloop + 30 min vlotte duurloop + 15 min rustige duurloop
2000m lange interval + 5x 400m korte interval + 2000m lange interval lang 5x 400m interval
15 min rustige duurloop + 5x 6min tempo duurloop + 15 min rustige duurloop
De pauzes heb ik weg gelaten.

In veel programma's krijg je dat niet verwerkt, wel als schema maar niet getalsmatig om mee te rekenen/grafiek mee te maken. Een programma als Artis voor ziet hier dus in. Je kunt eea per tempo invullen. Misschien dat de nieuwe versie, die als zelfstandig programma draait, handiger is in het gebruik.

Opm: iets voor je zelf maken is iets anders dan het ook als echte software erneer zetten, vaak dus petje af voor die mensen, want je moet toch aardig handig met compromissen om weten te gaan. In je eigen excel bestand laat je wat meer toe, omdat je toch weet hoe het zit.
Rupert
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

za 03-01-2004 20:02

Ik heb minstens twee linkerhanden wat betreft elektronica e.d. Dat is niet mijn vakgebied.
Welke, ervaringen? GEEN. Beste Andre, ik kan je hiermee helaas niet van dienst zijn maar ik hoop dat je in ieder geval wel wat lering hebt aan de bijdragen van anderen. Zal toch wel :wink:
Het kan mij niet schelen wat je doet,
het gaat mij er om wie je bent.
MasterRunner
Lid
Lid

za 03-01-2004 20:19

Rupert, zeker weten!
Samen weten we meer dan alleen!
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Contacteer:

za 03-01-2004 20:26

Andre,

Het hangt er natuurlijk ook vanaf welke "invoervelden" je allemaal wilt en met welke je verdere berekeningen wilt uitvoeren.
Ik stelde de vraag over de PK schema's omdat ik juist hun trainingen in geen enkel programma goed kan noteren.
Om een voorbeeld te noemen van een training die ik vaak gedaan heb:
6 x 1000 in 4'05", 4'00", 3'55", 3'50", 3'45", 3'40" met steeds 400m dribbelen

Ik gebruik sinds 1996 een vrij eenvoudige excelsheet. daar volgen een aantal draaitabellen uit, die ik grafisch in een ander jasje giet om evt te kunnen printen. Wat ik jarenlang aan standaardoverzichten heb is km's per week, per maand en natuurlijk per jaar, aantal km's per paar schoenen en jaar-overzichten van aantal trainingen per type training en km totalen van die trainingen (gemiddeld, totaal whatever)
Met draaitabellen (pivot tables) kun je een hoop kanten op (ik heb het nooit gedaan, maar ik zou binnen 5 minuten een overzicht kunnen hebben van alle dribbel-km's bij intervaltrainingen, per jaar, maand of wat dan ook)). Ook de Filter functie in Excel is handig om dingen snel op te zoeken
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

za 03-01-2004 21:43

Andre schreef:Ik ben een paar jaar geleden op zoek geweest naar een elektronisch logboek. Het probleem is meestal: elk logboek heeft wel wat plussen, maar geen enkel voldoet vaak echt, immers ieder heeft zo haar/zijn voorkeur.
Bovendien moet het invullen geen te grote klus zijn...anders verwatert het vaak.

Mijn log zit in een Mysql database waarbij ik nog lekker zo af en toe mag programeren om met php een leuke interface te maken.

Het grote voordeel is dat ik er lekker in kan stoppen wat ik zelf wil en zowel op de PC als Pocketpc m'n log kan bekijken en invullen.

Later ga ik wel eens bekijken wat voor grafiekjes zo ik er uit ga halen, de mogenlijkheden zijn gelukkig eindeloos.

Dankzij m'n log kon ik precies zien wanneer het mis ging met m'n blessure en nu hoe het weer vooruit gaat. heel motiverend.

Maarten
One, two, Tri
Rupert
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

za 03-01-2004 22:04

Hé guys, kunnen jullie niet een mooi echo-tje van mijn hart maken :wink: voor de cardioloog. Kan ik eindelijk eens aan mijn revalidatie werken. :cry:
Het kan mij niet schelen wat je doet,
het gaat mij er om wie je bent.
Plaats reactie