Nadat ik een jaar of twee geleden ben overgestapt op de minimalistische Puma H-Street schoenen heb ik besloten nog een stap verder te gaan: helemaal geen schoenen meer. Ik heb er in het verleden wel eerder over gedacht, maar het toen steeds verworpen. Ik vond de consequenties te groot, wist ook niet of het de investering waard was etc.
Enige tijd geleden werd ik door George weer op de gedachte gebracht, en na ook de nodige tijd te hebben doorgebracht op http://runningbarefoot.org/ heb ik besloten er toch maar eens aan te beginnen.
De belangrijkste vraag blijft natuurlijk: waarom? Er zijn meerere redenen, maar de belangrijkste is toch wel dat ik al zolang ik loop erg blessuregevoelig ben t.a.v. mijn rechterknie. Als ik te lang loop of te snel is mijn knie de eerste die begint te zeuren. Veel mensen die met blootsvoetslopen zijn begonnen zijn dat soort klachten kwijtgeraakt. Of dat voor mij ook is weggelegd kan slechts de tijd leren, maar ik ben wel klaar voor drastische maatregelen.
Een andere reden is dat ik het al veel langer erg prettig vind om op blote voeten te lopen. Het eerste wat ik doe als ik thuis kom is schoenen uit. Dan lijkt het gaan hardlopen op blote voeten een mooie volgende stap.
Er zijn natuurlijk ook bezwaren. Een punt betreft het glas-spijkers-stront onderwerp. Je kunt inderdaad veel rotzooi tegenkomen op straat, maar tegelijkertijd moet je het ook weer niet overdrijven. Als je een beetje uit je doppen kijkt is het risico naar mijn idee niet heel groot.
Een ander punt is de sociale acceptatie. Voor een deel tussen de oren, maar voor een deel ook reeel: veel mensen vinden het op zijn zachtst gezegd merkwaardig om iemand op blote voeten op straat aan te treffen. Ik ben niet iemand die zich van nature niks aantrekt van wat anderen van hem vinden, dus ik moest wel een paar keer slikken voor ik er aan begon. Ik ben ook niet voor niks vroeg in de ochtend begonnen.
Verder zijn mijn voeten natuurlijk niet veel gewend. Je loopt niet zomaar even 5 km op de soort paden die we hier in de buurt hebben, dus het is een kwestie van langzaam opbouwen. Ik ben wel blij dat ik de overgang naar voorvoetlanding al eerder heb doorgemaakt, want haklanden op je blote voeten is er niet bij.
Op dit moment, ik ben nu ongeveer twee weken onderweg, kom ik niet veel verder dan blootsvoets wandelen. Op de een of andere manier voelt mijn voet een beetje verzwikt, al vanaf de eerste week dat ik met dit experiment begonnen ben. Hoewel de gelijtijdigheid van experiment en blessure misschien veelzeggend is vraag ik me toch af of ze samenhangen. De overgang van de Puma's naar blote voeten is nou ook weer niet zo groot dat dat ineens dit soort klachten te weeg zou kunnen brengen. Denk ik. Misschien heb ik me, zonder dat ik er erg in had, toch op een bepaald moment wat verstapt en moet ik het gewoon een poosje wat rust gunnen. Vandaar dus wandelen, en niet hardlopen. Volgende week heb ik toch al een afspraak met mijn fysio (vanwege schouder/rsi-achtige klachten), ik zal zijn mening eens vragen.
Het is een heel verhaal geworden. Wie nog gedetailleerder wil weten hoe het allemaal in zijn werk gaat mag ik verwijzen naar mijn weblog. Ik zal hier zo nu en dan een update plaatsen.
Peter
[BFR] Lopen op blote voeten...
- wallisman
- Benefactor
- Contacteer:
interessant, Peter. Succes en beterschap toegewenst.
ik heb zelf veel ervaring met blootvoetslopen, echter alleen op een zandstrand. Hierbij behoef je je looptechniek niet aan te passen (haklanding met externe demping!) en is het glas-spijkers-stront issue vervangen door glas-schelpen-teer. Ik vind het altijd heel bevrijdend lopen, op blote voeten. Ik ben me dan van ieder afzet veel meer bewust en loop daardoor energieker en niet op de automatische piloot.
Ik ben benieuwd hoe het je gaat bevallen op de langere termijn (winter, kou, nat, e.d.). Heb je niet overwogen om geleidelijk aan over te stappen van schoenen naar blootvoets (bv. je trainingen om beurten met en zonder schoenen)?
Jan
ik heb zelf veel ervaring met blootvoetslopen, echter alleen op een zandstrand. Hierbij behoef je je looptechniek niet aan te passen (haklanding met externe demping!) en is het glas-spijkers-stront issue vervangen door glas-schelpen-teer. Ik vind het altijd heel bevrijdend lopen, op blote voeten. Ik ben me dan van ieder afzet veel meer bewust en loop daardoor energieker en niet op de automatische piloot.
Ik ben benieuwd hoe het je gaat bevallen op de langere termijn (winter, kou, nat, e.d.). Heb je niet overwogen om geleidelijk aan over te stappen van schoenen naar blootvoets (bv. je trainingen om beurten met en zonder schoenen)?
Jan
Mensen lopen in de eerste 30 jaar van hun leven hun neus achterna, en daarna hun oren (AM)
- dijkloper
- Site Admin
- Contacteer:
Gek genoeg heb ik dat eigenlijk geen seconde overwogen. Het lopen stelde afgelopen tijd toch al niet zo heel veel voor, dus een opbouwfase was sowieso noodzakelijk. Dan stel ik die het liefst helemaal in dienst van de gewenning van mijn voeten aan de soms ruwe ondergronden die ik hier en daar tegenkom.wallisman schreef:Heb je niet overwogen om geleidelijk aan over te stappen van schoenen naar blootvoets (bv. je trainingen om beurten met en zonder schoenen)?
Jan
Peter
BV sinds september 2006. DN2ASR1
Waar ik wel benieuwd naar ben is naar de ondergrond en omgeving waar je op/door loopt.
ik kan me voorstellen dat asfalt in een woonwijk heel anders is dan een met bladeren bedekt pad in het bos.
ik kan me voorstellen dat asfalt in een woonwijk heel anders is dan een met bladeren bedekt pad in het bos.
Goed zeg, dat je dit bent gaan doen. Ik hoop met je mee dat dit veel van je blessures wegneemt en goed blijft/ gaat bevallen. Van de week dacht ik nog eens aan je 'Peter gaat Pose' topic en vroeg me af hoe het daarmee stond. Nu weer een volgende stap, dus.
Vorig jaar liep ik regelmatig een rondje blootvoets rond het voetbalveld, na voetballen en na hardlopen. Dat gaf een erg goed gevoel, maar het is ook weer weggezakt vanwege schoenen aan-uit, natte voeten in je sokken, e.d. En vorig weekend nog een stukje op het strand achter de kinderwagen, lekker.
Vorig jaar liep ik regelmatig een rondje blootvoets rond het voetbalveld, na voetballen en na hardlopen. Dat gaf een erg goed gevoel, maar het is ook weer weggezakt vanwege schoenen aan-uit, natte voeten in je sokken, e.d. En vorig weekend nog een stukje op het strand achter de kinderwagen, lekker.
- dijkloper
- Site Admin
- Contacteer:
Voorlopig vooral de stoepen en fietspaden in de buurt. Sommige van die fietspaden blijken overigens een veel ruwer oppervlak te hebben dan ik vanuit mijn perspectief als fietser en geschoeide loper altijd dacht.Danny schreef:Waar ik wel benieuwd naar ben is naar de ondergrond en omgeving waar je op/door loopt.
Ik probeer mezelf wel geregeld te tracteren op een (liefst nat!) grasveld, dat is een weldaad aan de voeten. Ik zou graag in een meer bossige omgeving lopen (hoewel eikels en kastanjes geen ideale objecten zijn om op te landen ) maar daarvoor moet ik te ver reizen.
Peter
Hoewel ik zomers wel veel op blote voeten buiten loop (ook naar supermarkt e.d.) heb ik hardlopen nooit overwogen. Gevoelsmatig lijkt me rustige duurlopen wel gaan, maar hoger tempo en vooral intervaltraining op de gravelbaan denk ik dat ook voor getrainde voeten onprettig.
- dijkloper
- Site Admin
- Contacteer:
Ik heb afgelopen week een keer 5 rondjes op de dordtse atletiekbaan gelopen en dat voelde uitermate prettig aan de voeten. Ik ben nog lang niet aan hoger tempo toe, maar ik kan me niet voorstellen dat het er onprettiger van wordt.Appie-B schreef:Hoewel ik zomers wel veel op blote voeten buiten loop (ook naar supermarkt e.d.) heb ik hardlopen nooit overwogen. Gevoelsmatig lijkt me rustige duurlopen wel gaan, maar hoger tempo en vooral intervaltraining op de gravelbaan denk ik dat ook voor getrainde voeten onprettig.
Een wetenschappelijk onderzoek van de Vrije Universiteit in Amsterdam heeft aangetoond dat tijdens hardlopen op blote voeten en ook wedstrijdschoenen het energieverbruik met zo'n 3 procent afneemt ten opzichte van hardlopen op trainingschoenen.
KEEP ON RUNNING
KEEP ON RUNNING
Het kan mij niet schelen wat je doet,
het gaat mij er om wie je bent.
Ik heb ook een keer op het strand (Camarque, Frankrijk) hardgelopen met niet meer dan een zwembroek aan. Heerlijk. Maar halverwege al van mijn 10km loopje voelde ik blaren opkomen. De terugweg heb ik voor een groot deel door de branding gelopen. Dat viel niet mee, want het liep behoorlijk schuin af. Voortaan train ik mijn poezelige voetjes eerst ...
- evelyne
- Miss Chat'n'Run 2006
- Contacteer:
thuis loop ik altijd op blote voeten, ook als het vriest, sneeuwt of wat dan ook. Ook als ik in de tuin werk, behalve bij gras maaien/kanten.
Maar hardlopen? Nee, liever niet. Sowieso in het bos met allemaal die takjes en eikeltjes.
In portugal wilden we eens een trap aflopen naar het strand. De auto stond boven. Dus ik alvast de schoenen uit om ze in de auto te leggen.
Het was een martelgang naar beneden, allemaal kiezeltjes en scherpe takjes. Ik heb er wel een kwartier over gedaan, mijn man ( met schoenen) was in 3 minuten beneden.
Maar hardlopen? Nee, liever niet. Sowieso in het bos met allemaal die takjes en eikeltjes.
In portugal wilden we eens een trap aflopen naar het strand. De auto stond boven. Dus ik alvast de schoenen uit om ze in de auto te leggen.
Het was een martelgang naar beneden, allemaal kiezeltjes en scherpe takjes. Ik heb er wel een kwartier over gedaan, mijn man ( met schoenen) was in 3 minuten beneden.
Zeg Peter, je bent toch geen Islamiet (ik wel, Alhamdullilah). Wij zijn namelijk verplicht om onze schoenen uit te doen. Daarom komt Sinterklaas ook nooit naar de moskee(grapje)dijkloper schreef:Het eerste wat ik doe als ik thuis kom is schoenen uit.
- dijkloper
- Site Admin
- Contacteer:
Ik kan het me goed voorstellen. Ik denk dat het maanden kan duren voor de eerste gevoeligheid van je voeten wat is afgenomen. Nu ik de eerste weken achter de rug heb merk ik wel dat het al beter gaat, maar scherpe steentjes zijn nog veel te heftig voor mij. Maar ik heb de tijd, ik heb geen haast, ik ben gemotiveerd en ik geniet er erg van.evelyne schreef:Het was een martelgang naar beneden, allemaal kiezeltjes en scherpe takjes. Ik heb er wel een kwartier over gedaan, mijn man ( met schoenen) was in 3 minuten beneden.
Peter
- dijkloper
- Site Admin
- Contacteer:
Loop jij dan ook op blote voeten thuis? Of mag je wel sokken, sloffen of iets dergelijks aan?Rupert schreef:Wij zijn namelijk verplicht om onze schoenen uit te doen.
Wij mogen wel sokken, sloffen of iets dergelijks aan maar ik vind het ook heerlijk om op blote voeten te lopen. (Weet je dat dat ook goed is voor volksdansen?)
Een anekdote: Ik was eens aan het trainen in de buurt van ons huis in Indonesië. Liep er een Indonesiër op zijn blote voeten met mij mee en nodigde mij zeer vriendelijk bij hem thuis uit. Ik kon dat uiteraard niet afslaan maar het was wel zo'n 13km verderop en dat 's morgens vroeg om 8 uur met al zo'n 23 graden
KEEP ON RUNNING
Een anekdote: Ik was eens aan het trainen in de buurt van ons huis in Indonesië. Liep er een Indonesiër op zijn blote voeten met mij mee en nodigde mij zeer vriendelijk bij hem thuis uit. Ik kon dat uiteraard niet afslaan maar het was wel zo'n 13km verderop en dat 's morgens vroeg om 8 uur met al zo'n 23 graden
KEEP ON RUNNING