"Start To Run kan te zwaar zijn"

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
MasterRunner
Lid
Lid

vr 26-02-2010 21:16

En dat geldt mi niet alleen voor hen....

Uitgebalanceerd trainen is best lastig, maar niet onmogelijk. Vaak helpt het als je bij een club zit met goed overleg met een trainer.
Maar ook jezelf houden aan een schema ipv "maar het ging zo lekker (te hard dus...)...... Je kunt beter net iets te weinig doen dan altijd te veel, de duurzaamheid zonder blessures zal je belonen uiteindelijk veel verder te komen...
Zeker bij het lopen in groepen, heel gezellig, maar vaak veel te hard....

http://www.themazecorporation.net/lv/?p=28396
Start to Run: grote kans op blessures!

media_xl_3598618

Van de beginnende lopers raakt 20 tot 30 procent geblesseerd. Dat schrijft het gezondheidsmagazine Bodytalk op basis van onderzoek aan de universiteiten van Groningen en Gent. De helft tot 75 procent van alle loopblessures heeft te maken met overbelasting. Dit komt omdat de loper te zwaar oefent, onvoldoende oplet voor de eerste signalen van overbelasting, zijn trainingsschema niet tijdig aanpast en qua training te weinig varieert.

“Start To Run kan te zwaar zijn”
Volgens sportarts Sam Moustie is zelfs het Start to Runprogramma voor een aantal beginnende lopers te zwaar. “Vooral mensen met een overgewicht lopen een grote kans op overbelastingsletsel. Ook erg magere mensen vormen een risicogroep. Ze hebben vaak weinig spieren, lichte botten en kwetsbare gewrichten.” Hierdoor lopen ze grotere kans op stressfracturen. Men laat zich ook best onderzoeken op mogelijke hartproblemen.

Voorzichtig starten is volgens Moustie steeds de boodschap voor wie een hele tijd heeft stilgezeten. “Lopen stelt je bloot aan piekkrachten bij elke pas, oneindig veel keren opnieuw. Kies eerst een sport met minder grote piekkrachten zoals fietsen, zwemmen, fitness of krachttraining. Daarna kan je nog steeds naar een Start to Runprogramma overstappen.” (belga/tw)
Marrun
Lid
Lid

vr 26-02-2010 21:34

Ik vond het ook te zwaar. Ik heb afgelopen jaar meegedaan, en ik was blij dat ik al een aantal weken van tevoren was begonnen. Niet alleen omdat ik de voorgaande twee keer dat ik begon met hardlopen gemerkt had dat ik echt heel langzaam moest opbouwen om geen last te hebben van mijn knieën, maar ook omdat het schema wat je kreeg gewoon te zwaar was voor mensen die op punt 0 beginnen.

Bij ons in de groep zijn de echte couch potatoes, waar het programma voor bedoeld leek te zijn, allemaal afgevallen. Alleen diegenen die al iets aan andere sporten deden, hadden nergens last van. Ik heb het wel zonder problemen gered, maar was dus al wel een week of 4 voor aanvang al begonnen met wandelen en lopen. Pas daarna kwam ik erachter dat Sart to Run bestond en heb ik me aangemeld.

Het schema zelf is gewoon te pittig geweest vorig jaar, 25% per week langer lopen ofzo, terwijl maximaal 10% het advies is (? toch?). Ik ben benieuwd of ze het aan gaan passen.

Ik denk trouwens dat beginnende lopers vooral als ze alleen lopen te hard gaan. In een groep heb je sneller in de gaten dat je te snel loopt en dus niet meer kan praten. Tegen jezelf zeg je meestal niet zoveel. :wink:
Kit
Lid
Lid
Contacteer:

vr 26-02-2010 21:41

Ik heb natuurlijk nog niet zo heel lang geleden de start-to-run cursus gevolgd :wink: Maar ik moest voordat ik heb voordat ik aan dat schema begon ongeveer een maand getraind en ben echt begonnen met 6x 1/2 minuut met volgens mij 2 minuten wandelen ertussen :oops: en ook heb ik diverse malen een week herhaald.

Af en toe vond ik het ook best zwaar, vooral omdat ik al jaren niet meer gesport had. Blessures? Een lichte overbelasting in ergens halverweg start-to-run en daarna niet meer.

Tja en inmiddels loop ik al wat verder en staat de eerste halve marathon in oktober gepland.

edit: overigens valt het mij op dat beginners die zich aanmelden bij CnR er ook heel veel afvallen. Ze beginnen heel enthousiast en schrijven erg veel en dan vallen ze toch af (althans op CnR) blessure/geen zin meer)
Kit
Laatst gewijzigd door Kit op vr 26-02-2010 22:11, 2 keer totaal gewijzigd.
De slak bereikte de ark door volharding!
Gerda
Lid
Lid

vr 26-02-2010 21:50

Ik doe de Start to Run met de iPod. Af en toe is het ook knap pittig. Ik let goed op dat ik het tempo laag houd en dat ik goed mijn rekoefeningen doe. Lessen die niet lekker gingen doe ik over. Ik wil graag binnenkort 5 km kunnen lopen maar niet tegen elke prijs.
Volgens mij is het schema van de lessen bij clubs anders dan de podcasts die een paar jaar geleden via Vlaanderen Sportland te downloaden waren.
achterhoekrunner
Lid
Lid
Contacteer:

vr 26-02-2010 22:16

Laten we ook eerlijk zijn, hardlopen is niet voor iedereen weggelegd. Het lijkt wel heel eenvoudig en zo wordt het ook vaak voorgesteld. Het is echter best een belastende sport, die voor echte beginners heel voorzichtig begonnen moet worden. Ik heb zelfs al meermalen mensen afgeraden om te gaan hardlopen of om er mee verder te gaan, vanwege het risico op blessures. Vooral mensen die echt al jaren niets meer gedaan hebben raad ik altijd aan om eerst een stevige basis te leggen met (nordic) walking of fietsen.
André
Kijk ook eens op mijn trailrunning-blog:
http://www.trailrunning-on.nl
Bor
Lid
Lid
Contacteer:

vr 26-02-2010 22:19

Vorig jaar ben ik ook weer begonnen met hardlopen en heb dit samen met Evy op de i-pod gedaan. Van te voren had ik al wel een redelijke conditie omdat ik al redelijk wat kilometers maakte op de racefiets.

Ik vond start to run een prettige manier om het hardlopen weer op te pakken. Wat denk ik wel beter kan is wat aandacht aan rustig opwarmen en wat langer uitlopen/wandelen met wat rek en strek oefeningen aan het einde van de training.

Het doel van het schema van start to run: van 0 naar 5 km hardlopen in 10 weken met 3 trainingen per week. Volgens mij is dit redelijk standaard, van veel start schema's is het doel om in 10 a 12 weken 30 minuten te kunnen hardlopen. In de cursus wordt ook vaak gezegd dat als je een training te zwaar vond, dat je die dan nog gerust een paar keer kan herhalen. Luisteren naar je lichaam is als beginner volgens mij wel wat moeilijker, omdat het moeilijk te bepalen is wat voor pijn het is.

Mijn mening is dat de mensen die een blessure hebben opgelopen met start to run, die blessure ook waarschijnlijk met een andere cursus hadden opgelopen, omdat het lichaam nog niet klaar was voor de belasting van hardlopen.

Volgens mij zo het ook niet verkeerd zijn om in een startschema voor hardlopen de eerste paar weken niet te hardlopen, maar eerst een combinatie van wandelen en algemene oefeningen om het lichaam klaar te stomen voor de loopbelasting.

Als iemand moeite zo hebben met bv 45 minuten wandelen, dan zo ik zo iemand niet laten beginnen met hardlopen, maar eerst zorgen dat zo iemand met gemak een uur kan wandelen.
"You can train anywhere. Use what you have" -Dr. Joe Vigil
Iwanowitsch

vr 26-02-2010 22:56

Ik zou het een goede zaak vinden als de focus bij hardlopen niet bij het hardlopen op zich ligt maar dat de focus algemeen meer op het herstellen ligt.

De belangrijkste vaardigheid van toplopers is volgens mij hun vaardigheid om snel van inspanningen te herstellen.
Heel duidelijk ---> Indien zij teveel in te korte tijd lopen dan raken ook zij overbelast met blessures als gevolg.

Mijn advies aan alle lopers is ;
Stel je doelen niet te hoog en
kies een bepaald voor jou geschikt minimaal aantal hersteldagen en hou je daar aan.
Stel liever een training nog een dagje uit indien je denkt daar goed aan te doen.

Zelf neem ik doorgaans minimaal zo'n twee a drie dagen herstel na korte, lange, minder-intensieve of meer-intensieve loopinspanningen en dat bevalt me goed om min of meer ongeblesseerd te blijven maar toch "luisterend naar het lichaam" steeds wel wat vooruitgang te blijven boeken.

Naast een minimaal aantal hersteldagen is het wel verstandig om, om niet te weinig trainingseffect te hebben, ook een verstandig maximaal aantal hersteldagen te kiezen en af en toe na wat trainingsperiodes supercompensatieperiodes te nemen.

Iwan.
Dippides
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 26-02-2010 23:18

Voorzichtigheid is natuurlijk heel belangrijk als je nog lang wilt mee gaan in het loopwereldje.

Ikzelf ben er geen schoolvoorbeeld van. Ik krijg de indruk dat ik al aardig versleten ben.

Maar ik denk ook dat die voorzichtigheid er toe heeft geleid dat nu gemiddeld genomen minder wordt gepresteerd op wedstrijden dan pakweg 20 á 30 jaar geleden.
Bas "Slowfoot" Prins
abik
Lid
Lid

za 27-02-2010 0:27

Of er lopen meer mensen mee die anders geblesseerd zouden zijn geweest. :)
Go lightly. Eat heavy.
MasterRunner
Lid
Lid

za 27-02-2010 0:42

Het is dus geen verrassing dat jullie als start-to-runners het ook zwaar vonden. De ateliekunie mag zich van deze feedback wel wat aantrekken, immers ze zouden toch moeten weten hoe het moet.... zeker gezien de startende doelgroep met respect voor hun aanvangsniveau.

Dat er een goed herstel moet zijn ben ik het wel mee eens, hoe? Dat hangt sterk af van het individu. Om nu telkens tot 3 dagen rust te nemen lijkt mij wat veel, maar als het nodig is... ik neem zelf vaak maar 1 dag per week, en dan fiets ik die dag toch nog wel 2x20 km woon-werk. Belangrijker lijkt me dat je traint op het niveau dat je nu hebt... en niet op het gewenste niveau waar je naar streeft.... Die denkfout wordt nog vaak gemaakt. De tussendagen met RDL zijn voor mij ook een soort hersteldagen, ik kan me prima aan het lage tempo houden.
En vroeger.... ja, ik heb daar toch mijn vraagtekens bij. Jos Hermens en velen waren op hun 28e al versleten... als je weet dat je op de langere afstanden dan pas vaak richting je top gaat, kun je je afvragen of die aanpak ok was. Men deed het omdat men dacht dat het goed was.... het ontbrak mi toch wel aan kennis tav het herstel en de opbouw.

Ik zou het wel eens zijn met een stelling dat toen de wedstrijd mentaliteit vaak een stuk harder (=beter) was.... maar dat mag je mi niet verwarren dat daarmee ook de aanpak beter was....
Appie-B
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

za 27-02-2010 8:51

Denk dat het basis van het 'probleem' ligt in de ongeduldigheid van mensen. Vandaag bedacht, moet het in no time gerealiseerd zijn.

Geinig zo'n NY-marathon. Boek een ticket en startbewijs, meld je aan bij een start to run om 'het truukje te leren' en een jaar later de plas over. Been there, done that.

Met dat verwachtingspatroon móet een start to run aan de ambitieuze kant zijn, anders zien veel deelnemers te weinig vooruitgang.
Afbeelding
MasterRunner
Lid
Lid

za 27-02-2010 9:24

En hiermee kun je ook vraagtekens zetten bij de houdbaarheid van zo'n concept....
Als de houdbaarheid er ook op gericht is zulke mensen door te laten stromen naar de Atletiekunie?
Iwanowitsch

za 27-02-2010 9:38

Het is enorm onduidelijk wanneer lopers voldoende voorbereid zijn voor (iets) zwaardere inspanningen.
Wanneer is iemand beginner-af, wanneer is iemand's lichaam sterk genoeg is moeilijk meetbaar.

Vandaar mijn voorstel om training vanuit de rustige kant, het herstel, te benaderen.
Het aantal rustdagen is makkelijk varieerbaar, te volgen en te plannen.

Mijns inziens zou "Start to Rest" een betere naam zijn ...

Iwan.
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

za 27-02-2010 12:42

Iwanowitsch schreef:Mijns inziens zou "Start to Rest" een betere naam zijn ...
Mwa.... naar mijn bescheiden mening krijg je daarmee de doelgroep niet van de bank af. :?
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Iwanowitsch

za 27-02-2010 13:04

Spijtig genoeg heb je denk ik gelijk ... :?
Plaats reactie